HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer PD-S901 vs PD-S904
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/07/28 :  10:23:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hej

Någon här som har erfarenhet av båda dessa apparater ??
PD-S901 ser mer stabil ut men har ju några fler år på nacken,
tacksam för lite synpunkter

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/28 :  11:33:02  Show Profile Send audiogear a Private Message
PD-S901 låter inte speciellt bra. Den har en rätt så odynamisk återgivning med en, i mina öron, konstlad klang i diskanten som är typisk för Legato Link. Förstår inte överhuvudtaget hur den kunde vara så omtyckt i H&M. Fast jag tror iofs att det var Mats Meyer-Lie som älskade den mest, vad de andra tyckte förtäljde aldrig historien.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/28 :  18:28:43  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har en 901:a som tjänat mig troget i 10 år! Den är av mycket hög byggkvalité men ok visst finns det bättre spelare. Tycker ändå att den låter vettigt men jag har inte jämfört så mycket. Men nu till hösten ska den bytas mot en ny spelare, det hörs i min nya fina anläggning att den är lite gammal. Tycker inte den är odynamisk, tvärtom, men diskanten låter lite diffus. Men jag har aldrig testat 904 så jag vet inte om den är hörbart bättre.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/07/28 :  23:43:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag hade såväl 901 som 904 och de lät inte "konstlade" i diskanten tyckte jag. Lite lätt avrundade kanske men denna medvetna avrullning i toppen (för att undvika problemen med brant filrering som plågade många vanliga CD-spelare) tillsammans med Legato-filtret gav en underbar naturlighet i ljudet från många olika skivor. Nackdelen var dock att Legato-filtret fungerade olika bra på olika skivor. Ibland mycket bra, ibland mindre bra. För det mesta var jag väldigt nöjd, främst med 904'an. Men även 901'an var bra och kunde i sina bästa stunder lätt jämföras med "vanliga" Cd-spelare över 20000:-, på sin tid. 901'an var faktiskt den produkt som fick mig intresserad av hifi för den kunde få mina CD att låta väldigt "äkta" i mina öron.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:07:39  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
denna medvetna avrullning i toppen (för att undvika problemen med brant filrering som plågade många vanliga CD-spelare) tillsammans med Legato-filtret gav en underbar naturlighet i ljudet

Det kan väl hända , men själv tycker jag inte om när en spelare lägger dit ett slags "fnisslande" ljud till allt som utspelar sig i diskanten. Det låter inte vasst, men färgat. Fast där går meningarna uppenbarligen isär.

Det har även rent tekniskt kunnat visas att de övertoner som filtret återskapar inte har särskilt mycket med verkligheten att göra (Elektronikvärlden för många år sedan).

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:51:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nja men det var väl ett relativt billigt sätt att få en CD-spelare av den tiden att låta lite analogt. Alternativet hette Wadia osv och det hade iallafall inte jag råd med.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:31:13  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Alternativet hette Wadia

Var det verkligen bara Wadia som kunde slå Pioneer på fingrarna menar du?
Men visst, om man med analogt menar mjukt och följsamt, vilket man vanligtvis gör, så låter PD-S901 analogt (iaf med den tidens mått mätt). Det finns dock betydligt fler faktorer som påverkar "gåshudsfaktorn".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000