HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik med "riktiga" trumset
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:20:47  Show Profile Send mabron a Private Message
Jag vill ha lite tips på(eller förmedling av )inspelningar med trumset som låter som ett trumset ska.

Dvs som ett trumset står uppställt och låter så, även på hifi-anläggningen. Ofta finns ju trummorna lite varstans i ljudbilden och ibland låter det som allt inte ens är i samma rum. Eller hihat ovan huvudhöjd, "panoramatrummor" från ena högtalaren till den andra... osv

Behöver alltså inte vara någon "trumskiva" utan det är "live-ljudet" från ett trumset med "rumsperspektiv" jag letar efter.

Tackar på förhand

Edited by - mabron on 2003/07/28 13:21:58

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/28 :  14:12:49  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Då kan det nog vara en idé att lyssna på jazz. Det är ganska ovanligt med rockinspelningar där trummorna låter verkliga, de är ofta närmickade eftersom de flesta verkar ogilla ljudet av naturliga trummor. Jag kan inte komma på någon skiva med bra naturligt trumljud såhär på rak arm, men jag vet att jag har några. Jag återkommer.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2003/07/28 :  15:58:23  Show Profile Send mabron a Private Message
Det vore kul att ha som referens där man vet att det "ska" stämma om allt är rätt i anläggningen.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/28 :  18:09:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Varför inte kolla upp Foo Fighters skiva "the colour and the shape" som jag tycker har ett trevligt, rumsrealistiskt ljud som påminner om hur ett trumset brukar låta i ett rum.
Sen att skivan är Foo Fighters bästa är mer som en bonus!
Kanske något som kan locka?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/28 :  23:46:16  Show Profile Send brumel a Private Message
Jo det är klart det finns liveupptagningar. Eftersom Bill Bruford är min favvo trummis så kan jag rekommendera Yes liveskiva Yessongs. Jag tycker att det är den bästa liveupptagning av rockmusik som jag har hört.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/07/29 :  18:42:27  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Nästan vilken som helst av Keith Jarretts (pi) trioinspelningar med Gary Peacock (b) och (ta da!) Jack DeJohnette (dr). Bill Evans "Waltz for Debbie" cinemascope-stereon till trots är ett annat tips. Bill Brufords "If Summer Had its Ghosts" är också en "all-out" rekommendation.

Inspelningarna kanske inte alltid är kanon, men "legenden" Neil Peart (i Rush) är alltid rolig att lyssna på.

Happy Listening!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2003/07/30 :  13:02:23  Show Profile Send mabron a Private Message
Tackar för tips, kanske skulle denna tråd varit under testmusik istället?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/30 :  14:58:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag VET ju att jag alldeles nyligen lyssnade på en platta och tänkte "vilket bra naturligt trumljud." Varför kan jag inte komma ihåg vilken skiva det var. Arrrggghhhh!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000