Jag vill ha lite tips på(eller förmedling av )inspelningar med trumset som låter som ett trumset ska.
Dvs som ett trumset står uppställt och låter så, även på hifi-anläggningen. Ofta finns ju trummorna lite varstans i ljudbilden och ibland låter det som allt inte ens är i samma rum. Eller hihat ovan huvudhöjd, "panoramatrummor" från ena högtalaren till den andra... osv
Behöver alltså inte vara någon "trumskiva" utan det är "live-ljudet" från ett trumset med "rumsperspektiv" jag letar efter.
Då kan det nog vara en idé att lyssna på jazz. Det är ganska ovanligt med rockinspelningar där trummorna låter verkliga, de är ofta närmickade eftersom de flesta verkar ogilla ljudet av naturliga trummor. Jag kan inte komma på någon skiva med bra naturligt trumljud såhär på rak arm, men jag vet att jag har några. Jag återkommer.
Varför inte kolla upp Foo Fighters skiva "the colour and the shape" som jag tycker har ett trevligt, rumsrealistiskt ljud som påminner om hur ett trumset brukar låta i ett rum. Sen att skivan är Foo Fighters bästa är mer som en bonus! Kanske något som kan locka?
Jo det är klart det finns liveupptagningar. Eftersom Bill Bruford är min favvo trummis så kan jag rekommendera Yes liveskiva Yessongs. Jag tycker att det är den bästa liveupptagning av rockmusik som jag har hört.
Nästan vilken som helst av Keith Jarretts (pi) trioinspelningar med Gary Peacock (b) och (ta da!) Jack DeJohnette (dr). Bill Evans "Waltz for Debbie" cinemascope-stereon till trots är ett annat tips. Bill Brufords "If Summer Had its Ghosts" är också en "all-out" rekommendation.
Inspelningarna kanske inte alltid är kanon, men "legenden" Neil Peart (i Rush) är alltid rolig att lyssna på.
Happy Listening!
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Jag VET ju att jag alldeles nyligen lyssnade på en platta och tänkte "vilket bra naturligt trumljud." Varför kan jag inte komma ihåg vilken skiva det var. Arrrggghhhh!