Jag tror (dock utan att veta) vi kommer att få se olika inköpsmönster för olika kundgrupper i framtiden. Sverige tycks vara ett av de länder i världen som rent allmänt har mycket pålästa hifikunder. På andra ställen är det större summor i omlopp men de egna förberedelserna kan variera. I USA förekommer det att butiker får fria händer att sätta ihop två/flerkanalssystem utan specificerad övre prisgräns... (Det är faktiskt sant, jag har sett det med egna ögon.)
Här är vi av skilda skäl betydligt mer prismedvetna. Många av oss gör förberedelserna på egen hand, vet exakt vad som skall inhandlas och utnyttjar således inte butikernas servicemöjligheter före köp. Skall detta avspeglas i priset... (vilket i sin förlängning betyder olika priser för olika kunder) Ett delikat problem.
Näthandeln kommer förmodligen att ta över en stor del av denna kundkategori om prisskillnaderna är för stora.
Hifi och dyra dyl kapitalvaror lämpar sig ju inte så bra för näthandel. Som stora highendhögtalare exempelvis. Men det är ju inte där skon klämmer utan det handlar om fri konkurrens och att prissättningen inte funkar. Att man går in i en butik och jämför priset är ju inte så konstigt. Kanske går man ut och köper varan nån annan stans. Det funkar inte i så bra i hifivärlden för där härskar riktpriser. Därför har näthandeln tagit hand om lite billigare volymvaror. De hade inte behövts om konkurrensen varit normalt fungerande.