Fantastiskt att det går att få tag på ett 40 kg:s granitblock att lägga på subbasen till det ringa priset av 100 riksdaler. Tog bilen till Rohwer Granit på Skruvgatan för att om möjligt finna en lagom stor och tung sten till att hålla subbasen stilla. Väl framme möttes jag av mycket vänlig personal som fann en lagom sten, sågade till den och inte tog mer betalt än 100 kronor.
Jag måste bara rekommendera er andra att besöka Rohwer om ni behöver införskaffa sten till Hifi:n. Har sett exempel på likadana stenar/block (diabas, om det nu gör någon skillnad) för mer än 1000 kronor i Hifi-handeln som säkerligen gör sig en bra hacka.
Diabas är väl en vulkanisk sten som under årmiljoner pressats och dragits så den inte har några tendenser till att slå sig. Används som planmall i tillverkning (har du en gång gjort den plan behåller den formen). Därför är den nog dyrare. Men vad det har med audio att göra vet jag inte.
Finns en stenfirma i sthlm (vällingby-Kälvesta) (Valter Eklund Sten), vet dock inte om de är speciellt serviceinriktade på denna typ av småjobb (i sthlm kostar allting fem gånger så mycket att få utfört). Annars så har de det mesta i sten etc.
Walter-Eklund är vär ett besök, mycket att titta på. Prata med den äldre killen som har lite problem att gå. Dom är dock inte så billiga, men det är ju som sagt sth.
Vill man ha det billigt ska man handla en lokal granitsort då det är aningens dyrt att frakta sten :)