Author |
Topic  |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 15:25:10
|
Naturligtvis oerhört medveten om att detta är i huvudsak ett 2-kanalsforum....MEN det hindrar mig icke från attt tokrekommendera följande album: Toy Matinee - Toy Matinee
Denna, eller låt oss säga detta, mästerverk är mixat i nåt så ovanligt som 20 bit/5.1 kanal DTS. Jag kan med lätthet säga att denna skiva utklassar allt annat jag hört på DTS. Då skall ni veta att jag har en hel del att jämföra med. bla Sting, Hancock & några till.
Jag tror inte att skivan är så lätt att få tag i. Så i värsta fall erbjuder jag mig att kopiera den till hugande spekulanter (Hoppas det är ok, ifall den inte går att köpa menar jag).
Nååå, vad är då detta för nåt? jo, det är den första plattan jag hört som aktivt verkligen delar på kanalerna. Och för första gången endast för att förstärka intrycket av inspelningen, inte för att visa "Vilken fräck teknik vi har", om ni förstår vad jag menar.
Stil på musik? Pink Floyd meets Mr Mister! :)
/Vecc |
Edited by - vecc on 2003/08/01 15:33:36 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 16:29:30
|
Var har du köpt skivan? Dom flesta musik DVD:n som jag hört är inte så kul mixade. Om jag inte får tag i skivan så är jag nog intresserad av en kopia.
hälsar gcs |
 |
|
Henrik A
Member

155 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 08:09:06
|
Kan inte låta bli att *bumpa* denna tråden!!!
Kan inte hålla med om annat än att detta är en sanslöst bra skiva! Orginalet är inspelat 1990 så arrangemangen/instrument lider lite av 80-talseftersläpning. Men vilka arrangemang och ruggiga låtar.
Vill passa på att slå ett slag för den ena medlemmen och min absoluta husgud Kevin Gilbert
Kevin Gilbert dog tyvärr den 17 maj 1996 under mystiska inte drogrelaterade förhållanden. Det spekuleras friskt!!! Han kommer väl tyvärr vara mest känd för att han släpade med sin dåvarande flickvän Cheryl Crow till sitt stadiga jam i "The thuesday night music club" (Ser ni kopplingen?) Och inte för att han var en rent genialisk instrumentalist framför allt på bas men trakterade även keyboard, piano, cello, gitarr, trummor you name it! Skrev löjligt bra låtar. Var en demonproducent och grundade The lawnmover and garden supply studio i Pasadena (se Spocks Beard mm.)
Eller som han beskriver det själv:
"The following (auto) biography was written by Kevin Gilbert himself in response to a version that PRA Records had produced for him (for the promotion of Thud). Naturally, he found it to be unacceptable.
"My name is Kevin Gilbert. My album is called Thud. I was born with a piece of J.C. Penny stainless steel flatware in my mouth, and I scratched and clawed my way out of the upper middle class ghetto of San Mateo, California to become the feared yet loved pariah that I am today. I am a dynamic figure, often seen scaling buildings and crushing ice. I write award-winning operas and translate ethnic slurs for Cuban refugees. I can pilot bicycles up severe inclines with unflagging speed, and I can cook two-minute eggs in less than a minute. I have been known to remodel subway stations on my lunch breaks, making them more efficient in the area of heat dispersion. Occasionally, I trade ribald jests with heads of state.
"I have written number-one singles for a friend. I am an expert in glass bricklaying, a veteran in love, and an outlaw in Brazil. I breed prize-winning clams. I wrote, produced, and played most of Thud in an overgrown home recording facility which I hand-built with money I earned composing innocuous television scores under an assumed name. I pay my bills on time. I don't perspire. I think reverb is dishonest but sometimes necessary. I, too, have written and produced material for Madonna, and refused to have sex with her. Using only a hoe and a glass of water, I once single-handedly defended a small village in the Amazon Basin from an attack of ferocious army ants. I read ancient Egyptian manuscripts in the original Sanskrit.
"I am an abstract sculptor, a master archer, and a ruthless bookie. I once engineered sessions for Michael Jackson and unknowingly offered him a bite of my hot dog. I own many of Burt Bachrach's instrumental recordings and periodically annoy the neighbors by playing them at a high volume. I sleep only fifteen minutes a night and do so standing up. It is not true that I performed covert operations for the CIA. I think Peter Gabriel was a brilliant artist until he underwent EST training. I am an unselfish lover, an investor in the Chinese stock market, a rabble-rousing herdboy, and an inspiration for freedom fighters everywhere. My dad was a respected physicist, and I changed my name from Kelvin. Children trust me.
"After one listen, I can play any song on several instruments. I do not own a television or a blues record. I was the lead singer and chief songwriter of Toy Matinee. I can make extraordinary four course meals using only a spatula and a toaster oven. I believed in and voted for Clinton. I have performed open heart surgery, and I have spoken to Elvis.
"But I have never released a solo record."
Självförtroendet var det inget fel på i allafall :-)
Hans husgudar Genesis ville ha tag på Kevin som ersättare till Phil Collins efter tributeplattan "Suppers ready" där han var med med en låt. (Japp överlägset den bästa)Tyvärr så var det just denna vevan som han gick bort. Genesis tog Ray Wilson och gick snabbt under tyvärr.
Vad rekommenderas då att lyssna på?
Hans skivor är svåra att få tag på men värda sitt pris.
"Thud" 1994 Bitterljuv och...ja en helt otrolig platta! Ljudet är torrt och "inyourface" på ett mycket positivt och dynamiskt sätt. Textrena ger igenkännande leenden och klumpar i magen.
"The shaming of the truth" 2000 En rockopera där varje låt har sitt eget liv, sin egen identitet. Totalt mästerverk. Inspelningarna är gjorda av allt från helt klara mixar till rådemos. Ljudet är tajt och ruskigt dynamiskt.
Usäkta att drog iväg så här. Jag blev lite entusiastisk :-)
Kolla: www.kevingilbert.com Köp skivor på www.popplusone.com
//Henrik
|
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
 |
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
|
Henrik A
Member

155 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 12:43:46
|
Ursäkta vecc för att jag kliver in i din tråd igen 
Japp! Det är den!
//Henrik |
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
 |
|
Patrik
Aston Martin

613 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 13:03:18
|
Tack Henrik!
Nu är det beställd...  |
[green]It's all about the music![/green] |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 15:31:06
|
Henrik A! Jag är endast oerhört lättad över att jag inte är ensam om att ha hört denna goding :)
Ni som köper, glöm inte att det krävs en 5.1 anläggnig + en DTS decoder. På cdon står det att det är en DVD-A platta, men om inte jag är felinformerad så har väl inte DVD-A med DTS att göra?
Den länken ni anger, den funkar inet för mig. Men däremot hittar jag albumet på: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=202226
/Vecc |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|