Jag fick veta idag att diskantelementen på Audiovectors M3-högtalare dras fast med momentnyckel vid tillverkningen och att detta är ett sätt att finjustera ljudbilden på. Man kan nämligen påverka ljudkaraktären på sina M3 högtalare genom att antingen lossa eller dra åt diskantens baffelskruvar hårdare. Drar man åt hårdare får man lite mer detaljerat ljud och mer skärpa i toppen, lossar man så blir ljudet lite varmare och mer oprecist. Detta är kanske inte alltid önskvärt men beroende på rum och förstärkare så kan det få mycket positiva effekter. Jag har provat ikväll på mina M3 Super och det hörs skillnad, jag har dragit åt en del och ljudbilden har blivit högre och mer naturlig i mitt rum. Kanske är detta vanligt på många andra högtalare också (och kanske även välkänt bland er övriga?) men för mig var det en nyhet att det kunde göra en sådan klart hörbar skillnad.
(Observera att det endast gäller de yttersta skruvarna på diskanten (som fäster elementet i baffeln). Skruva absolut inte på de inre skruvarna som håller diskantens talspole på plats). Det är också viktigt att man antecknar vilket moment som skruvarna är åtdragna med innan man börjar ändra så att man kan återställa till originalinställningarna om man vill. Liten momentnyckel är kanske inte heller något som man har i verktygslådan hemma...