Undrar följande, jag har en Finlux TV hemma som fungerat klanderfritt fram till några veckor sedan. Vad som hände då vet jag inte, men felet är i alla fall att TV:n numera endast visar ca varannan rad TV-bild och varannan rad svart bild. Någon känner igen symptomen, går det att laga? Är bildröret kass?
Känner inte igen felet men bildröret är det inte fel på. Det låter mer som att det är PAL switchningen som felar på din beskrivning. det mesta går att laga frågan brukar vara om det är värt det.
Vilket sammanträffande min kendo 25"are fugerade klockrent fram till för några veckor sen. Jag satt och surfade tv:n på helt plötsligt så bara dog den. Jag har bytt säkring men den vill inte i alla fall. Om någon har någon tips skulle jag vara mycket tacksamm.
FredrikN om du kan leta dig fram till linjetransistorn är en effekt trissa som sitter i närheten av högspänningstrafon mät på den det kan vara den som är sönder.
Kan det inte ha något med att tv-bilden är interlaced alltså att CRTn ritar upp varannan rad i ett svep och sen ritar upp de övriga raderna i efterföljande svep?