Jag har förstått att detta forum utgörs av en blandning av å ena sidan musikälskare som vill ha det bästa som går att få för pengar och å andra sidan musikälskare som vill har det bästa för (de mer begränsade)pengarna.
Detta kan emellanåt leda till något förvirrade diskussioner därför att utgångspunkterna ju ibland är helt olika! (Även om målet oftast är välljud.)
Nätkablar är något som spelar roll för en anläggnings återgivning. Man kan göra det lätt för sig och lägga ner några tusen per kabel och glädja sig åt det bättre ljudet. Eller också kan man börja den mödosamma vandringen att hitta något lika bra (eller nästan lika bra) för en bråkdel av priset.
Jag har gjort några försök med elinstallationskabel. Med tanke på elsäkerhet så bör (skall?) man inte använda en- eller fåtrådig kabel till apparater. Eftersom de ej är så flexibla, så kan de lättare brytas om man håller på och böjer dem fram och tillbaka etc. Eftersom jag låter mina kablar ligga där jag lagt dem, så är detta inget reellt problem för mig. Men man får som sagt inte göra detta! Min erfarenhet är att bland dessa fungerar 2,5 kv EKK skärmad bäst. Alltså samma som jag kör till högtalarna!
Det jag vinner jämfört med originalkabeln är i princip:
- mer luft i diskanten - bättre upplösning i mellanregistret - fastare och djupare botten - hos förstärkaren tycks det dessutom finnas bättre kraft när man drar på.
Skillnaderna är olika stora för olika apparater.
Nu undrar jag om det finns någon som har andra "billigt men bra"-lösningar på nätkabel?
Prova med Kimbers flätade högtalarkablar det blir fantastiskt bra och de finns i olika prisklasser. Naturligtvis får man inte göra på detta viset, men inget har brunnit upp än. Jorden drar du genom flätan.
Har provat med att fläta ledare, men tycker inte det blev bättre än EKK. Tycker dock inte att hemmagjorda kablar kan mäta sig med ex.vis Clous nätkablar. Kontakter är också väldigt viktigt. Schuco guldstick och Wattgate IEC-kontakt på kabeln gör förvånansvärt mycket, tyvärr också på priset.