Har nyligen byggt klart mina stativare med vifa p17wj bas/mellan och vifa d27tg diskant. De låter helt klart bra men jag tycker det fattas lite värme i ljudet. Filtret innehåller inte baffelkompensering och jag tror det är där som "felet" ligger.
Har någon här något förslag på hur jag ska gå tillväga för att ordna lite "värme" skulle det vara jättebra!
Över till tråden; Enligt mitt tycke så har han baffelkorr. Niclas säger själv om ni läser att han inte har det.
Andra orsaker till att ljudet inte har tillräcklgt med värme kan ju vara kringutrustningen som ställer till det eller bara en sån simpel sak som avstämningen på lådan. Mer dämpull inuti? Andra internkablar?
Har du Supra så bör du definitivt tänka på det först.
Mvh Johan-Som aldrig har byggt högtalare i hela sitt liv och inte har elementkännedom.
Tror att det är enklast om du beskriver hur hela filtret ser ut, dvs både HP och LP. Det kan ju vara så att nivån i mellan eller diskant eller kanske rent av båda är för hög vilket gör att det känns som att det saknas värme.
Fidelity; Hoppas att bara glömde smilegubbarna i ditt inlägg. Annars var det ganska syrligt, och jag kan inte läsa nån stans tidigare i tråden varför du skulle vara det. Glöm inte att vi är på DIY delen - här är vi snälla! ;-)
Ett exempel på baffelkorr är att sätta en stor seriespole (ca 1.8mH, eller mer) parallelltmotstånd "innan" själva filtret. Då får du ett "trappsteg". Har för mig att ProAc klonen har detta.
Det bästa är nog om du kunde ta en snapshot på det filter du har (alltså på nått sätt beskriva det, gärna med bild). Rita i paint eller liknanade om du inte har tillgång till lspcad eller nått annat program.
Jag ser att du inte skrivit något om hur mycket eller lite du dämpat diskanten. Har du dämpat? Med vilken storlek på motstånd och hur?
Mer info som kan vi nog hjälpa bättre...
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
Du skriver inte vilken modell du har av respektive.
Är basen 4 eller 8ohms modellen? (står det 04 eller 08 i slutet på modellbeteckningen? Är diskanten den med eller utan kammare? Har du fasvänt diskanten?
Jag skulle viljat prova att dämpa diskanten för att få ut mindre energi och på så sätt få en gnutta mer värme eftersom du då framhäver bas/mellan lite mer.