På en skivbörs där jag brukar handla finns en skylt om att skivorna inte får läggas på, eller i närheten av, den förstärkare som används för provlyssning. På skylten sägs att skivorna förstörs av detta.
Är det här sant? Borde jag kanske ha något sorts inhägnat skyddsområde hemma i vardagsrummet och hålla alla skivor borta från detta område.
Skivorna finns ju rätt nära den här magnetiska strålningen från apparaterna när de spelas. Betyder det att de "slits ut" som en konsekvens av det? Poängen med CD-skivor är väl att de inte slits ut.
Att CD-skivor inte mår bra av solsken är jag med på. Det löser visst upp själva plasten och förstör informationen på skivan. Att lägga en skiva med undersidan upp i fönstret förkortar dess livslängd ordentligt. Test som bevisar det här lär ha gjorts i laboratorier.
Jag vore mycket tacksam för ett klargörande kring riskerna vid hantering av CD-skivor. Det verkar ju dumt om skivorna skulle "slitas ut" eller skadas för att jag är klantig och inte hanterar dem på rätt sätt. Det vore också intressant att veta om det är någon skillnad i det här avseendet mellan köpta skivor och hembrända dito. De sistnämnda lär ju sakna något sorts skyddslaget och därmed vara känsligare.
CD skivor är av plast och tar definitivt inte skada av elektromagnetisk strålning, faktum är att skivorna är transparenta för de flesta frekvenser i radioområdet.
Det kan helt enkelt inte vara så att förstärkaren är varm och det är därför man inte bör lägga skivor på den?
Alternativ 2 är väl att personalen är trött på att plocka upp efter kunderna och har upptäckt att skylten är ett effektivt sätt att kunderna att plocka upp efter sig...