I High Fidelity rekommenderar man att man ska kortsluta digitalutgången på cd-spelaren om man inte använder den och den inte är avstängningsbar. Detta förutsätter naturligtvis att det sitter en trafo i digitalutgången. Anledningen är naturligtvis att ljudkvaliten skall förbättras, men jag förstår inte varför den skulle förbättras av det här. Är det någon som har en aning?
Kortsluta låter lite bryskt tycker jag. Terminera med ett 75 ohms motstånd känns lite säkrare. Skälet är att man inte vill ha onödig RF strålning i burken. På samma sätt kan man terminera oanvända video utgångar på DVD spelare.
På olika modeller blir skillnaden i ljud olika stor.
Det hela handlar om att man inte vill ha reflektioner från utgången som går in i burken igen och stör elektroniken. (detta gäller bara för signaler med höga frekvenser) Med rätt värde på motståndet elimineras detta problem och signalen blir bara till värme i motståndet. Kortslutning skulle jag avråda från eftersom det också orsakar en fullständig reflektion om inte utgången rent av tar skada.
Vid AES/EBU bör man trycka in ett 110 ohms motstånd mellan Jord och Het samt ytterligare ett mellan Jord och Kall. Kan inte minnas riktigt vilket ben som är jord men det borde väl vara ben nr. 1? I vilket fall som helst så ska inte motståndet ligga på 75 ohm vid balanserade digitala överföringar.