Author |
Topic  |
Danne
Member

67 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 14:00:16
|
Pinhead
Jag har läst dina inlägg noggrant och det är bara att jag inte håller med om allt, vilket jag nämner, men jag håller dock med om mycket. Jag har inte varit ute efter att kritisera, men detta sista med 150W är en lätt sak att missförstå för många när man skriver som du skrev, dock inte sagt att du har fel när du menar 150W kontinuerligt (men som f95toli säger så blir det förvirrande för många). Och eftersom MaxMartin frågar och är lite osäker om att spela sönder ett par nya magnepan, så tänkte jag att det lät lite avskräckande det du skrev om 150W, därav min kommentar så inte folk tror att man inte kan ha mer än 150W till dem (desto mer effekt desto bättre till Magnepan). Inte meningen att vara otrevlig. |
/Danne |
 |
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 14:04:03
|
Jag tyckte iallafall Britney Spears album lät ok på dom Mg-12orna jag lyssnade på, hördes som hon stod precis framför mig och vickade på gumpen |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
 |
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 14:06:30
|
SÅ med andra ord så kan man ha ett steg som petar ut kanske 400W/8ohm och spela friskt men man får ha i baktanken att dom går sönder om man spelar för högt för länge? |
 |
|
Monster
Member

268 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 14:10:34
|
Hej Adagio:
Som sagt smaken är som, ja du vet . Men jag tycker ändå att ett par Maggisar kan rocka. Lysnade på The Hives och det lät mycket "rent" dvs ingen garage känsla (vilket jag gillar). Sen är jag lite klyven vad som räknas "högt" Menas det att man inte kan skrika till varandra??
Lyssnade på Maggis minstingen att vi speladee på bra. Det som jag gillar är att ljudet inte blir påfrestande högt utan man mer omsvärmas av "väljud"
Dock kan man inte hjämföra dom mot mina JBL L112 som är mer rock i "skrevet" |
 |
|
Pinhead
Member

349 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 15:49:45
|
Adagio
Jag har en HELT annan uppfattning om Magnepaner, och jag lyssnar mest på dödsmetall, industri och metal i allmänhet. Jag har inte hört en enda högtalare som kunnat reproducera en så krävande ljudbild på ett så okonstlat sätt någonsin. Att Magnepan "endast" skulle vara bra till kör-, klassisk- och akustisk jazzmusik håller jag inte med om. Din erfarenhet kanske har med lyssningsrummet och placeringen att göra?
MaxMartin
Högkvalitativa och kraftiga slutsteg är att föredra eftersom Magnepaner är trögdrivna och tidigare lågohmiga, vilket innebär att slutstegen bör vara kapabla att leverera en hög ström. Jag tror att du, som jag, blev förälskad i det otroligt luftiga och okonstlade ljudet ett par Maggies presenterar, och jag tror att du skulle bli mycket, mycket nöjd med ett par hemma, oavsett vilken musik du än matar dem med.
Danne
No offense taken. Jag reagerade bara på att du påstod att jag skrivit att ett slutsteg på 150 W skulle bränna dem, vilket jag inte alls skrivit. Om du bränner dem eller inte beror ju inte på hur mycket slutsteget klarar av att leverera, utan på hur mycket det faktiskt levererar (hur mycket du vridit upp på försteget, alltså). Bara för att ett slutsteg är kapabelt att leverera 1000 Watt, så innebär det inte att det levererar 1000 Watt så fort du startat din anläggning. Hur mycket effekt och energi du skickar till högtalarna beror ju på vad volymkontrollen på försteget ställs på. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
Edited by - Pinhead on 2003/08/11 15:50:52 |
 |
|
Pinhead
Member

349 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 17:16:31
|
Nämnas bör också att Magnepaner är egoisthögtalare. Med det menar jag att sweet-spot:en är väldigt snäv och har egentligen endast plats för en lyssnare, men vilken sweet-spot det är sen! 
Därför ter det sig verkligen konstigt att dema dessa för en hel hög med människor som i ditt fall, Adagio. Var någonstans var du och lyssnade? |
0hm |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 18:09:29
|
MaxMartin: Du sade att du lyssnat hos Hifiguru, vilken elektronik hade han kopplad då?
Jag har hört MG 3.6 hos Hifiguru, men tyvärr inte ännu hans nuvarande 20.1. MG 3.6 lät ok, men skuggades tyvärr av de Acapella Violon som då stod i samma rum.
Inte råkar du vara bosatt i Finland?
Mvh,
RKL
|
www.highendnews.com |
 |
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 21:23:04
|
Ska jag vara riktigt ärlig så kom jag inte ihåg vilken elektronik...
Ganska nätta saker iallafall och det fanns fjärr. Kablarna var blåa och hette Siltech tror jag.
Jag har en kusin som bor i Vanda (Vantaa) och min far bor strax utanför Turku.
Jag har med andra ord lite släkt i Finland men jag själv bor i Trelleborg men har bott nästan hela mitt liv i en håla som heter Oskarshamn innan jag flyttade hit.
Det var förövrigt jag och min kusin från Vanda som var och lyssnade.
VI lyssnade först på MG-12orna och sen bytte han över till 3,6orna och visst det var ett litet lyft men kommer dock inte ihåg hur mkt.
|
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 14:45:25
|
Vilket skitsnack att inte Magnpena passar till rock. I.o.f.s är man ju fri att tycka vad man vill men jag förstår verkligen inte det resonemanget. Jag tog först hem ett par MGSE, alltså dom minsta Magnepanarna. Jämförde dom med mina dåvarande Sonus Faber Grand Piano. Grand Piano vann inte på en enda punkt hemma hos mig mot denna MGSE som har ett nypris på ungefär hälften av Grand Piano. Jag lyssnar aldrig på klassiskt musik utan mera rockbaserad musik. Jag jämförde t.e.x dessa högtalare med Audioslave. Med den skivan i lät dom distade gitarrerna inte alls lika bra i GP som i MGSE. Nu har jag alltså ett par 1.6:ern hemma på prov och tillsammans med Rel Stratat 2 subben rockar det ordenligt. Satt igår och lyssnade på en Ben Harper skiva. Jäkla vad bra det lät alltså, det rockade!!  |
 |
|
Pinhead
Member

349 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 15:44:13
|
Kero! Min själsfrände!!! |
0hm |
 |
|
MaxMartin
Member

1859 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 16:04:33
|
Jag tyckte också som sagt att dom passade utmärkt till Metallica och Mötley Crue om man tar ett exempel... |
 |
|
Pinhead
Member

349 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 16:50:07
|
MaxMarin
Då är du också min själsfrände... |
0hm |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:27:22
|
Vi blev många själsfränder här nu. 
Fast jag kanske ska hålla lite lägre profil. Hitills har jag inte hittat riktigt min grej i den här för min del återupptäckta hifi branschen. Fastnade först för Totem och beställde sånna. Dom dök inte upp efter en månad så då provade jag Sonus Faber och föll igen. Sen visade det sig att dom ju inte alls funkade nåt vidare i mitt rum så då provades Magnepan. Då föll jag än en gång... men det känns som att jag börjar hitta rätt nu. Har lyssnat på en hel del grejer senaste tiden, t.e.x några QRS högtalare och jag blev inte alls såld, det var bra men inte Magnepan!! 
Kör ni andra Magnepan ägare med sub ? |
Edited by - Kero on 2003/08/13 17:27:51 |
 |
|
Pinhead
Member

349 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:42:06
|
Kreo
När jag kör bio, använder jag sub, men inte till hifi. Jag tycker inte det behövs, men å andra sidan är mina Magnepan renoverade och modifierade för att prestera än bättre än originalutförandet. Jag har haft chansen att provspela dem á la A/B. |
0hm |
 |
|
Per2
Member

241 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 19:28:37
|
Köpte precis ett par 3.3:or för 4000 kr. Tyvärr är de modifierade till döds men det låter ändå ok. Och för 4000kr var det inte mycket att fundera på.
Själv tänkte jag ha dem som partyhögtalare eftersom det går att spela riktigt högt med dem.
/Nöjd
|
Simon Sachs Ståhl |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 20:16:46
|
Det är tydligt att det finns olika åsikter/ideal och tur är väl det, annars skulle det bara finnas ett märke och hur kul är det? Jag tycker inte Maggies är dåliga, absolut inte, de är dock "inte min kopp te". Jag har lyssnat en annan gång och då hade jag äran att sitta på the sweet spot, ja den gången lät det förbannat bra. Men som alla konstruktioner finns det kompromiser och dessa var jag inte bered att ta. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 13:39:29
|
Pinhead: Hade inte mitt rum käkat upp en massa bas hade kanske inte jag heller behövt nån sub till hifi men nu är jag tvungen men det fungerar riktigt bra så det gör ingenting. Kör du Maggies runt om i hemmabion ? Vad har du för modeller, kanske lite bilder, vore kul och se ? Antar att du sitter och ser "Hellraiser" dagarna i ända! 
Adagio: Ursäkta att jag kallade din åsikt för skitsnack.
Per2: Kul att du är nöjd. Vet inte exakt vad 3.3 är för model men det är nån större sak ialla fall va ? För dom pengarna kan det ju inte bli fel.
Jag vet inte om jag tycker dom Magnepan jag hört är speciellt känsliga angående sweetspot i sidled men däremot i höjdled. Står jag upp hos mig försvinner allt liv ur högtalaren och det låter verkligen mesigt. Har man hört dom under såna förhållanden så förstår jag verkligen att man inte tycker dom rockar.
En sak som är kul med Magnpean är uppmärksamheten dom drar till sig. Alla som kommer och hälsar på och ser dom första gången reagerar direkt och går fram och kollar på dom och vill höra hur dom låter. |
Edited by - Kero on 2003/08/14 13:45:41 |
 |
|
Topic  |
|