Kopplade runt lite bakom förstärkaren och installerade en nyinköpt QED analog signalkabel mellan DVD/CD och förstärkaren. Frågan är då om man ska koppla in denna i förstärkarens CD eller DVD-ingång. Det jag tänker är om DVD-ingången möjligtvis är av bättre kvalitet än CD-ingången då förstärkaren (Yamaha 620) ska vara DVD-audio/SACD förberedd (20 - 100 KHz på högtalarutgångarna).
Eller är alla analoga ingångar identiska (förutom phono som är förstärkt i signalbanan)? Rekommendationer CD eller DVD-ingången?
Jag upplevde att den analoga kabeln tappade lite i renhet. T.ex svaga diskantljud dämpades något och reverb-effekter blev svårare att höra. Samtidigt så låter den digitala överföringen lite SSSS-ig på SSS-ljuden... Växlar lite mellan digital och analog just nu, har inte bestämt mig för vad som låter bäst
Jag skulle tro att alla analoga ingångar är identiska. Varför skulle dom inte vara det? Nu till det digitala, kan du inte testa med en CD som innehåller pink noise. Då kan du kanske höra om det är någon skillnad.
Det kan det mycket väl vara, skillnad alltså, om tillverkaren vill spara pengar kanske man lägger lite mindre krut på de sekundära in- och ut- gångarna.