De som går på skivbörserna i Stockholm ofta har väl säkert noterat att priserna varierar rätt kraftigt. Många skivor med nypriset 79 kr (på nätet förstås - ockerbutikerna räknas inte) kostar något i stil med 70-75 kr begagnade. Om skicket är perfekt gör det kanske inte så mycket men en viktig poäng med att handla begagnat är väl ändå att det ska vara betydligt billigare än att handla nytt?
Är det någon som har tips på skivbörser som håller riktigt bra priser på CD-skivor? Jag menar då 50-60 kr för en midprice-skiva och kanske upp till 80-90 kr för import-skivor och fullprisare. Sortimentet på en bra skivbörs bör förstås innehålla mer än topplisteskivor och liknande.
Själv brukar jag handla på tre skivbörser:
1. Skivhögen (Högbergsgatan - mellan Slussen och Medborgarplatsen) 2. Mickes skivor (Hornstull) 3. Butik på St. Eriksgatan (den som ligger nere i en källare - jag har glömt vad den heter)
Av butikerna ovan har Skivhögen och St. Eriksgatan riktigt bra priser. Midprice i mycket fint skick kostar där ofta 50-60 kr. Mickes har en mer ojämn prisbild. Någon riktig logik i prissättningen är ibland svår att se. Vissa skivor har bra priser medan andra är förhållandevis dyra. Deras väldigt breda sortiment gör dock ändå att butiken är intressant.