HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subbygge: Ytterligare en XLS (bilder )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VinterSorg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/10 :  15:35:22  Show Profile Send VinterSorg a Private Message
Jag var igång och byggde mig en sub i maj. Bygget fanns tidigare upplagt på minhembio.com-forumet (numera prisjakt.nu) men där verkar inte bilderna fungera riktigt längre...

I och med flytten av minhembio så fick jag upp ögonen för detta trevliga forum , och eftersom jag egentligen är mer intresserad av tvåkanal än hembio, så tror jag att jag ska ta och "emigrera" hit istället för att hänga med till prisjakt (namnet prisjakt klingar inte riktigt så bra i mina öron...) Jag har kikat runt här på forumet nu och "smygläst" lite och det verkar vara en väldigt gemytlig stämning här (något som inte fanns på minhembio emot slutet...)

Nåväl... Jag tänkte börja mitt postande här på forumet med att lägga upp lite bilder på mitt subbygge. Bilderna är väl av lite varierande kvalitet men det får ni ha överseende med, jag är ingen proffsfotograf direkt...

Jag har använt Peerless XLS 12" med 12" slav, och ett Zachry DSW400 steg att driva det med.

Bygget är gjort på ungefär samma sätt som Dazzin här på forumet har gjort sin dundersnygga sub, med profilutsågade skivor som är limmade ovanpå varandra. Jag har dock bara gjort sidostyckena till subben på det sättet. Skivorna är utsågade med bandsåg ur 19mm spånskiva, och sedan limmade till de delar som syns på bilden här nedan.




Bafflarna är i dubbla lager 22mm MDF och är fästa i sidostyckena med en infräst plywoodlist och en massa lim.





Lock och botten är också i 22mm MDF, men ett enda lager.





Subben provspelas innan den slutliga finnishen görs.



Limroller i högsta hugg! Nu ska fanéren på plats.



Lite nervigt var det när man skulle lägga på de relativt dyra masur-fanéren. Det får bara inte gå fel!



Faneren är på plats.



Slutstegslådan är fastsatt och slutsteget på plats.



På med en massa silikon i alla skarvar och i kabelgenomförningen. Silikon kan man aldrig få för mycket av... (möjligvis i något annat sammanhang)



Slutresultatet, minus tre lager lack och skruvar till elementet... Björkskivan är av egen tillverkning. Hade hellre haft även den i masur, men det var inte ekonomiskt försvarbart

Det är väl ingen som kan gissa från villen sub jag har "lånat" designen av??



Lådvolymen är 43liter netto, vilket blir ca 40 liter brutto (med elementen på plats)
Vikten på besten hamnade på 93 (!) kg, så den flyttar sig inte i första taget…





Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/10 :  15:37:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det va det vettigaste snyggaste XLS -bygge NN sett

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Sebbe
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/08/10 :  16:22:23  Show Profile Send Sebbe a Private Message
Mycket mycket snyggt!!

Man blir ganska sugen på att bygga sig en egen.

OT: är det inte en Akai AA-1040 som skymtar i bakrunden?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/10 :  16:40:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det var ett mycket intressant projekt och inovativ design och lösning! Bra bilder!

Ett poäng till VinterSorg!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

VinterSorg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/10 :  17:02:03  Show Profile Send VinterSorg a Private Message
Man får tacka!

Sebbe: Inte riktigt, det är en Akai AA-1020 och ovanpå den en Akai AP-001C skivspelare. Högtalarna har jag ingen aning om vad det är. Vet du något om recievern så får du gärna skriva en rad, för jag vet inte mer om den än just modellbeteckningen...

epkpeng: Angående den inovativa designen så får den nog tillskrivas Audio Physic´s designers, eftersom jag nämligen har snott den av deras Minos sub, så jag får väl dela min poäng med dem...

Edited by - VinterSorg on 2003/08/10 17:05:24
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/10 :  17:19:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jo, men du har ju löst själva designen byggnadstekniskt och på ett bra sätt! Take some credit, dam it! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

VinterSorg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/10 :  17:42:41  Show Profile Send VinterSorg a Private Message
Ok då! 0,75 poäng till mig och 0,25 till AP
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/10 :  17:46:46  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
VinterSorg,

Snyggt bygge *imponerad*

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/10 :  18:08:33  Show Profile Send DHT a Private Message
Otroligt seriöst och snyggt bygge. Jag lyfter på hatten.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/10 :  19:08:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Snygg låda. Jag tycker den påminner lite om B&W:s monstersub. Nu till frågan: Klarar den musik? Är den snabb nog att spela komplicerad musik med. Har du testat att spela bara suben för att utröna om filtret släpper igenom högre tonrester?

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/08/10 19:08:52
Go to Top of Page

VinterSorg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/10 :  19:46:55  Show Profile Send VinterSorg a Private Message
Åter igen tack för alla snälla ord!!

Grejen är den att jag faktiskt inte har hunnit att spela så himlans mycket på den än eftersom jag är hemma hos föräldrarna några månader över sommaren för lite rekreation och allmän ompyssling (och sommarjobb så att man har råd med nästa uppgradering...), långt från det hårda studentlivet. Så den är nätt och jämnt inspelad än faktiskt

Det lilla jag har lyssnat har jag kunnat konstatera att det inbyggda filtret i DSW400 är kasst! Det släpper igenom otroligt mycket, även om man delar så lågt det går (40 Hz) så kan man klart och tydligt höra röster och annat som ligger betydligt högre i frekvens. Detta gör den väldigt svårplacerad, eftersom det är lätt att riktningsbestämma ljudet från den.

Däremot fungerar den väldigt mycket bättre till musik än vad jag hade vågat hoppas på. Den levererar en bas som är väldigt tight och rätt så linjär, och även om det återstår en hel del vad gäller att hitta optimal placering, så integrerar den väl med frontarna. Den är även i princip helt befriad från lådfärgningar (10 cm spånskiva är dött! ).

Det jag ska labba lite med när jag kommer tillbaka hem är dels dämpning, som för närvarande inte existerar, dels ett bättre och mer effektivt delningsfilter, och dels ska avstämningen antagligen bli lite lägre. Den ligger nu på ca 23 Hz, men tanken är att den ska ner till ca 20 Hz.

Sedan spökar mitt nuvarande rum en hel del också, vilket är ett stort huvudbry just nu. Det slukar tämligen effektivt all bas under ca 40 hz vilket inte är särskilt roligt. Jag har inte heller några alternativa placeringsmöjligheter vilket ju försvårar ytterligare Enda lösningen jag kan komma på är att flytta . Men det problemet tänkte jag ta upp i en annan tråd så småningom...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:31:36  Show Profile Send cittroman a Private Message
Fantastiskt snyggt bygge!

Blir inte slutsteget varmt vid hårdkörning i den positionen?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:53:13  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hade ett DSW-200 en gång och där var lågpassfiltret 24db/oktav och delade man vid 80Hz (hade också XLS, då som nu) så hördes inga högre frekvenser alls...

Snyggt bygge!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/10 20:54:08
Go to Top of Page

VinterSorg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:13:25  Show Profile Send VinterSorg a Private Message
cittroman: Slutsteget blir rätt så varmt ja, men inte så farligt. Det är ändå ca 5 cm från kylflänsarna till golv. Har tänkt ha den på någon sorts dämpkuddar senare också, så då blir det ytterligare nån halv cm mellanrum.

MaxMartin: Låter onekligen skumt. Det kanske är nått fel på mitt slutsteg ändå då... Filtret på DSW400 ska enligt spec. ha en branthet på 24dB/oktav det också, och att det har blivit så mycket sämre låter konstigt. Får nog ta en närmare koll på det...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:07:22  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Har hört att det ska vara mycket fel på Zachry. Var fick du tag i fanéren samt vad kostade den?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/10 22:13:42
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:23:52  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Än en gång, vääälidigt snyggt bygge!

Din är bara 37,5 kilo tyngre :)
Har du mått på den?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

VinterSorg
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/08/11 :  08:24:03  Show Profile Send VinterSorg a Private Message
MaxMartin: Det låter ju inte bra... Har ingen lust att skruva ur steget och skicka in det på reparation det första man gör .

Faneren köpte jag hos en lokal möbelfabrik till inköpspris (momsfritt) och de dryga två kvm som gick åt kostade mig 800:-


Dazzin: Än en gång tack så mycke!

De där extra 37,5 kg behövs faktiskt! Vid hög volym och låga frekvenser ruckar (säger man så?) lådan lite grann fram och tillbaka några mm. Säger kanske lite om en hög rörlig massa hos XLS-basarna! Man får ta i en hel del för att flytta lådan så mycket för hand.
Måtten på min låda är 77x38x70 cm (LxBxH)
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/11 :  09:15:43  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Kan säga att min inte rubbar sig iaf, kanske för den är stadigare (bred inte högsmal)?

Ska test lite sen när jag kommer hem från jobbet

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/11 :  09:22:32  Show Profile Send AndersP a Private Message
Otroligt vackra träarbeten måste jag säga. Både Dazzin och Vintersorg.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/11 :  11:48:15  Show Profile Send orthanc a Private Message
Håller med! Riktigt fint bygge.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:43:09  Show Profile Send Belker a Private Message
Bra!

Bizzart med bandsåg. Galning!
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/13 :  15:18:09  Show Profile Send HMartin a Private Message
Snyggt!

Någon som vet vilket baselement som sitter i "Audio Physic Minos"?

/Martin
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/13 :  15:58:49  Show Profile Send AndersP a Private Message
Peerless XLS va?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000