Author |
Topic  |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 08:24:43
|
Det är ju skoj med band som bryter mot konventionerna och kör något annat än "två gitarrer + trummor". Att använda olika alternativa instrument eller kombinationer av instrument är ju ett bra sätt att variera musiken. Ofta kan det ju krävas att låtarna skrivs på ett annorlunda sätt för att passa ihop med instrumenteringen.
Ett band som jag verkligen kan rekommendera inom den här "genren" är Morphine. De kör med sax, bas och trummor och lyckas skapa en ganska udda ljudbild med en rätt "sexig groove" i många av låtarna. Tyvärr finns bandet inte kvar eftersom frontfiguren Mark Sandman dog av en hjärtattack mitt under en konsert.
I vissa bemärkelser tycker jag att Morphine rör sig lite inom samma landskap som Nirvana. Själv är jag dock inget större fan av Nirvana. Morphine är sofistikerade på ett helt annat sätt och har ett mer nedtonat sound. Mark Sandmans texter är poetiska och betydligt mer litterära än Cobains. För att dra till med någonting drastiskt skulle Mark Sandmans texter kanske kunna beskrivas som en blandning av Leonard Cohen och Morrissey.
Fler tips någon? |
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 08:46:09
|
Jag vill minnas att Morphine dessutom inte spelar med vanlig bas och saxofon, utan tvåsträngad bas och dubbelsaxofon!
 |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 08:48:08
|
Jo, så kan det säkert vara. De har iallafall ett helt unikt "coolt" sound. |
 |
|
Apex
Member

108 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:22:40
|
Ja, Morphine är riktigt bra! Håller inte det minsta med om liknelsen med Nirvana, närmare då med Cohen/Morrissey!
Åtminstone är det så på den skivan jag hört, "The night" - en riktigt riktigt bra skiva som i mina öron och på min anläggning dessutom har väldigt bra ljud. Sångarens röst är dessutom fantastisk, och liknelsen med Cohen gör sig återigen påmind.   |
Feminism is the radical notion that women are people. |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:45:26
|
Nej, Nirvana-jämförelsen kanske var att ta i. Det kan nog mest vara ett par låtar med Nirvana som jag hängt upp mig på. |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:48:52
|
Till Apex:
Jo, skivan "Night" har verkligen inte mycket gemensamt med Nirvana. Deras tidiga skivor "Good" och "Cure for pain" är de som jag mest kopplar ihop med Nirvana. Det "groove-sound" som finns där påminner till viss del om en viss sida hos Nirvana.
Skivan "Night" är deras snällaste och texterna kommer fram på ett annat sätt när "groove-soundet" är lite nedtonat. Jämförelsen med Cohen känns mer på sin plats då.
Själv fastnade jag först för sax-röjet på de tidiga skivorna. Skivan "Night" är dock mycket bra, den också. |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 10:30:51
|
Moonshake är ett annat band med udda instrument-uppsättning. De har inga gitarrer alls men är faktiskt riktigt bra. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 11:37:13
|
Beatles förstås! Mellotron, sitar, tablas, trumpet, horn, hammond o.s.v. |
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 12:19:32
|
Hmm. Beatles är kanske inte riktigt vad jag tänkte på rent sådär. Inom den psykadeliska musiken fanns det ju många band som experimenterade på olika sätt.
Beatles använder ju lite olika instrument på olika låtar men deras "standarduppsättning" är ju precis den som 80-90% av alla rockband har. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 12:34:42
|
Van der Graf Generator. Trummor, orgel, sax. Testa plattorna Godbluff och Still Life från -75/76 |
 |
|
|
Topic  |
|