Author |
Topic  |
|
JayBee
Member

201 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 10:54:58
|
Hej alla hifiintresserade.
Jag läste i High Fidelity för något nummer sedan om Supra Sword (högtalarkabel) och där fick den bra recensioner. Prisvärd och nästan fullt jämförbar med det mesta i kabelväg. Kan detta stämma eller? Finns det någon i vårt avlånga land som har erfarenhet av denna kabel? Både för och nackdelar tack.
Jag har själv svårt att lägga ut kopiösa mängder pengar på kablar (det är ju trots allt "bara" kablar), lägger hellre mer på apparaterna. Men kan man få en så pass bra kabel för i hifitermer ganska moderata pengar (jämfört med de amerikanska tillverkarna) kanske det kan vara värt ett köp.
Ha det gott och gå inte vilse i hifidjungeln. |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:04:23
|
Jag använder Supra Sword efter att ha använt Supra Ply 3,4 och Ply 3,4/S i många år. Sword låter bra, inget snack om den saken, men prisvärd är den inte. Fast det tror jag inte någon kabel i den prisklassen (eller dyrare) kan vara. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
JayBee
Member

201 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:20:18
|
Precis min tanke också.
Men det gäller att hitta en kabel som ger systemet man använder en chans att visa vad det går för. Många kablar är inget steg framåt utan ofta ett steg åt sidan eller i värsta fall bakåt. |
 |
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 12:59:00
|
Sten: Har du testkört Supra Sword mot t.ex LTS-lågimpendanskabel som man bygger för ca 1000:-? Har själv en LTS-kabel och tycker den låter bra för pengarna. Den påminner väldigt mycket om QED x-tube. Något ljusare i tonen.
|
Undersöker för tillfälle. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 13:38:12
|
Jag är ingen stor medspåkare av supras produkter, men tror nog Sword kan vara en bra kabel om den hadde kostat ungefär hälften så mycket.. 5500:- för 6 meter och några enkla spadar/bananer !! Nja, lite dyrt enl min mening..Och kunde man inte gjort den i en annan färg än Babyblå !?!?
En bekant lyssnade på den jämfört med Kimbers 8TC och tyckte väll att den hadde bra egenskaper men att Kimbern var bättre rakt över. Men i rätt system så kan den nog stå sig ganska bra, men den känns inte direkt som en prisvärd produkt.. |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 14:01:00
|
Orthanc, jag har bara jämfört den mot Supra Ply 3,4.
MartinH, själv gillar jag verkligen Supra´s audio och videokablar. Jag började använda (och tycka om!) deras produkter ett bra tag innan jag startade min butik. Så när jag skulle välja kabelleverantör i den prisklassen var valet ganska enkelt. Men smaken är som baken, bred och delad.
 |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:27:27
|
Nja, min Sword är fortfarande inte ännu helt inspelad men gämfört med Kimber 8TC så ligger Kimbern i lä vad gällande mellanregistret. Jag hade biwirat 8TC till basen & 4TC till dom övre registren & jag upplever ljudbilden flyttades något bakåt med Sworden, basen är fortfarande lite svullen men det rättar kanske till sig. Diskanten är inte helt olik varandra. Båda har en klar topp, kanske lite mer energi i Kimbern men i mitt system fungerar Sworden utmärkt. Det är i mellanregistret Kimbern få spö. Att Peter Westberg i HF lovordade Swordkablen med uttryck som "förnämlig intertransienttystnad", "bra driv" & "spatiös ljudbild" vill jag säga Kimberkablarna har lika mycket av &så. Nä, jag hoppas att basen stramar upp sig lite till samt att det efterlängtade "drivet" infinner sig den närmaste veckan.
Mvh |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 03:22:04
|
Problemet med dessa tester liksom alla tester är att de oftast är systemberoende, och dessutom är väl tidningarnas uppgift inte att skriva ned produkterna utan att skriva upp dem, man måste läsa mellan raderna helt enkelt.
Dessutom avtar ju förbättringarna i kablarna ju dyrare de blir, en kabel för 50000:- är inte 50 ggr. bättre än en kabel för 1000:-, och för att få ut det allra sista tillverkningstekniken kan ge idag, säg ca 10% "bättre" ljud, så kan man få betala hur mycket som helst. Hur mycket man vill läga ut är då en personlig fråga.
|
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/08/14 03:33:48 |
 |
|
|
Topic  |
|