Author |
Topic  |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 16:03:40
|
Naturligtvis så spelar alla faktorer en viss roll på kablar men jag har blivit lite konfunderad. Jag håller just nu på och fingranskar Supras signalkabelsortiment. Enligt dom själva så är låg kapacitans att föredra. Deras dyraste signalkabel EFF har dock en kapacitans på 77pF/m och deras billigaste Dual RCA en kapacitans på 52pF/m. Det är en skillnad på över 30% om man nu kan räkna så. Deras mellanpriskabel DAC har en kapacitans på 50pF/m och deras digitalkabel Trico har 58pF/m. Det borde ju betyda att kapacitansen inte är den viktigaste parametern! Vad har andra kabeltillverkare för teorier? Vad tror Ni är viktigast?
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:48:48
|
Eller så betyder det att den dyraste kabeln är den sämsta. Nej allvarligt talat så kanske den dyrare är bättre skyddad mot störningar eller nåt sånt, men lite konstigt är det, det håller jag med om. |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:57:30
|
Den dyraste har ju i.o.f.s. en mer avancerad (bättre?) skärmning. Fler teorier tack.
 |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
Wizard
Member

408 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 20:14:23
|
De viktigaste parametrarna verkar variera från olika tillverkare som påstår att de har nu minsann hittat "lösningen".
Man kan inte separera en enskild parameter och säga att den ska vara högre eller lägre för att det ska bli en bättre kabel.
I en ideal värld skulle man vilja ha en kabel utan någon koppling mellan ledarna , ingen induktans, ingen resistans.
Jag tror som alltid att det är systemberoende, alltså man får helt enkelt prova sig fram, till det man tycker är bäst.
En intressant sak utanför protokollet är att jag har en signalkabel jag gjort själv som har 10ggr lägre resistans än Harmonic Magic Link One. Lite konstigt kan man tycka då den ska vara av silver och av deras "Single Crystal". Min kabel är av koppar. |
Wizard |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 21:53:05
|
Kablar är mycket mer komplext än vad det verkar vid en ytlig betraktelse. Jag håller med om att kapacitansen skall vara så låg som möjligt men ett flertal andra parametrar bidrar också till slutresultatet. En tillverkare har massor med beslut att ta när det gäller balanseringen mellan (ibland) motstridiga krav.Det kan vara vilseledande att bara titta på en enda.
En jämförelse mot deras kabel är RG 58 som har en kapacitans på 95pF per meter.
Mätningar har gjorts som klart visar att 200pF påverkar signalens fas om kabeln är längre än 2 meter. Inte helt bra.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 16:27:04
|
Jag tvivlar på att ditt öra kan höra en skillnad på 250 miljarddels farad (0.77 pF och 0.53 pF). Det är andra parametrar som är väsentligare för ljudet! |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 18:05:59
|
Resistans, dielektrisk absorption och kapacitans skall vara låga. Skärmningsmått kan spela en viktig roll om du bor i ett störigt område. Silver eller koppar. En eller 344 kardeler i litzkonstruktion spelar ingen roll. Det är farten som är viktig enligt min mening. Sen får man göra kabeln sexig så den säljer. Men först måste man fixa vissa grundläggande elektriska parametrar. |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/09/04 18:08:19 |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 19:08:04
|
brumel:
Du skriver att det är farten som är viktig. En del företag specar sina kablar till 94% av ljushastighet vilket är 0.94 * 300000000 m/s. Jag kan säga dig att om du har 70 % av ljushastigheten så kommer det fortfarande vara så ENORMT mycket snabbare än den mänskliga hjärnan uppfattar. Den är ren nonsens och reklam! |
Edited by - J-son on 2003/09/04 19:16:02 |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 19:21:08
|
Jag håller det för otroligt att någon kommit upp i 94% av ljushastigheten i luft. Men jag säger bara att en låg dielektrisk konstant är en viktig parameter. Jag säger inte att man verkligen hör någon skillnad mellan låt oss säga 70% och 82%. |
Hifiarkeologen |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 19:26:30
|
Det är bara att gå in på Nordost hemsida och läsa om Valhalla "94 % av ljushastigheten" medans de lite billigare ligger på 92-93 %....
Som du ser, det är alltid någon "där ute" som går på detta. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 19:48:11
|
Angående Nordost och fart. Detta har tagits upp innan. Detta är Morellos fråga och Nordosts svar.
2. "One of the characteristics which makes the Flatline family of cables sound so good is the fact that all of the cables can transmit signals at over 95% the speed of light. Propagation delay tests were run on all the cables in the Flatline range."
The delay may be expressed in terms of the laplacian operator as:
Exp(-s*constant)
A constant delay describes a linear phase system. The magnitude of the delay is of no interest. A constant delay introduces no phase distortion. One meter of transmission line with a group velocity of 80% of the speed of light have a delay of 4.2 nS. That is 0.005% of a 20kcps-cycle. It is like hitting the "play" button on the CD-player 4.2 nS later.
Why do you use such a irrelevant statement in your marketing? :)
I don't fully understand your argument or your equation. Some basic factual concepts we should agree on simply stated are as follows. 1. Velocity of propagation, or phase velocity, is a function of the dielectric constant only. 2. Lossy transmission lines can distort the signal when variation of the phase velocity with frequency leads to dispersion of the signal components. 3. When a transmission line is dispersive, the effective velocity, or group velocity of the combined signal is the velocity of importance. 4. If the dispersion is very small (or zero), group velocity equals phase velocity.
What we are saying without getting into all this sort of detail that would glaze over the eyes of most people is that our cables are fast and not lossy; therefore there are negligible distortions or dispersions.
Also, I must disagree with your statement that the magnitude of delay is of no interest. Tell that to any of the ANSI committees (Fibre Channel, SCSI, etc) that spec a maximum value for bus transmission and see what happens.
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2003/09/04 19:49:10 |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 20:58:39
|
Som sagt: det är inget som våran hjärna kan registrera MEN "databussar" mm kan givetvis märka skillnaden. Det är som att jämföra äpplen och päron.... |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:21:06
|
Är inte viktigaste parametern att den låter bra? ;-) Skämt åsido, vad som är viktigt i en anläggning kan vara ett problem i nästa. Det enda man kan göra är att lyssna och testa om och om igen. Att isolera och rangordna egenskaper som varandes olika viktiga går bara inte. Har haft kontakt med flera förstärkarleverantörer som har gjort gällande att om man hör STORA skillnader på kablar är apparaterna felkonstruerade hur bra dom än låter i denna kombination. mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
|
Topic  |
|