Jag läste för någon dag sedan två rapporter om uppsampling.Det var ingen rolig läsning kan jag tala om. Det var två danska ingenjörer som hade forskat om vad som händer vid uppsampling. Dom talade om någon sorts klippningsdistortion som var väldigt hög. Man hade gjort en lista på många olika CD-spelare med uppsamplingkretsar. Dom flesta var riktigt dåliga. Den här avhandlingen var en AES rapport som troligen bara går att köpa från AES (Audio Engineering Society). Jag har rapporten men jag tror inte man får lägga ut den på nätet. Jag undrar oxå varför det har varit så tyst om det här.
Man får väl se till att köpa en spelare med funktionen urkopplingsbar, så att man själv kan avgöra vad som är bäst. CD-fixen är den enda jag testat med urkopplingsbar uppsampling, och vi upplevde alla en viss förbättring av luftigheten i ljudet med uppsampling. Men det var ju inget blindtest, så då är det ju inte värt något.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
gcs: Har du någon referens (författare, datum)? AES kan ibland finns på tekniska bibiliotek (universitetsbibliotek knutna till tekniska högskolor) och det går ofta att beställa artiklar man är intresserad av genom andra bibliotek (har iofs inte provat AES).
Någon som är förvånad? Det är ju inte helt ovanligt att saker som förvränger ljudet på olika sätt höjs till skyarna i HiFi-kretsar. Folk tycker det låter bättre och då använder dom det. Sen om det låter mindre likt det som faktiskt spelades in är inte så noga. HiFi har idag för många en helt annan innebörd än "hög trohet" mot orginalet.