HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Braskande nyheter om uppsampling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/14 :  11:51:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag läste för någon dag sedan två rapporter om uppsampling.Det var ingen rolig läsning kan jag tala om. Det var två danska ingenjörer
som hade forskat om vad som händer vid uppsampling. Dom talade om
någon sorts klippningsdistortion som var väldigt hög. Man hade gjort en lista på många olika CD-spelare med uppsamplingkretsar. Dom flesta var riktigt dåliga. Den här avhandlingen var en AES rapport som troligen bara går att köpa från AES (Audio Engineering Society).
Jag har rapporten men jag tror inte man får lägga ut den på nätet. Jag undrar oxå varför det har varit så tyst om det här.

gcs

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:12:29  Show Profile Send jesper a Private Message
Det har stötts och blötts en hel del här i forumet tidigare. Prova sökfunktionen så får du se.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:26:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "gcs"!

Du kan kanske ändå kort sammanfatta vad det skulle ge för praktiska ljudmässiga konsekvenser.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:27:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man får väl se till att köpa en spelare med funktionen urkopplingsbar, så att man själv kan avgöra vad som är bäst.
CD-fixen är den enda jag testat med urkopplingsbar uppsampling, och vi upplevde alla en viss förbättring av luftigheten i ljudet med uppsampling. Men det var ju inget blindtest, så då är det ju inte värt något.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/14 :  13:06:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
gcs: Har du någon referens (författare, datum)?
AES kan ibland finns på tekniska bibiliotek (universitetsbibliotek knutna till tekniska högskolor) och det går ofta att beställa artiklar man är intresserad av genom andra bibliotek (har iofs inte provat AES).

Edited by - f95toli on 2003/08/14 13:09:14
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/14 :  13:13:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag hör av mig sedan om författarna till dokumenten.

gcs
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/08/14 :  13:43:20  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

här finns en liten artikel om samma ämne. Se sista inlägget.

mvh, robban

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=17020&whichpage=2

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/14 :  15:14:17  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Någon som är förvånad? Det är ju inte helt ovanligt att saker som förvränger ljudet på olika sätt höjs till skyarna i HiFi-kretsar. Folk tycker det låter bättre och då använder dom det. Sen om det låter mindre likt det som faktiskt spelades in är inte så noga. HiFi har idag för många en helt annan innebörd än "hög trohet" mot orginalet.

Edited by - Mr.Älg on 2003/08/14 15:17:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000