HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Låg strömstyrka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:31:32  Show Profile Send Aton a Private Message
Yalpa ställde ju trådens bästa frågor. Kan inte ni ingenjörer utveckla lite mer konkreta svar på dem?

quote:
För hur kan det i så fall komma sig att jag kan höra klara skillnader när jag höjer 1dB, eller är detta i själva verket som med så mycket annat att det gäller vad de flesta kan urskilja?
Whiskyman, det beror på att du är extremt musikalisk!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:56:40  Show Profile Send Nagref a Private Message
Faktum är att man kan urskilja nivåer på några tiondels dB. T o m i blindtest! Att det krväs 3dB skillnad för att man ska kunna höra är ett nys som har upprepats lite för många gånger. Möjligen kan man säga som så att det krväs nivåhöjningar omkring 3dB för att det ska vara markant märkbart men det är ju en helt annan sak...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:56:55  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message
Frågan är väl kanske först hur man vet att man bara höjer exakt 1 db?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/15 :  18:53:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Nagref" har helt rätt, örat är känsligt även för små skillnader.

Vissa förstärkare anger nivåskillnaden när man justerar volymen och då är det lätt att konstatera detta.

Bravo
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/08/15 :  19:13:20  Show Profile Send mrmix a Private Message
strömstyrkan som mäts på en stärkare är väl under en milli sekund eller så, alltwså inte permanent ström, kan dock berätta att rotel 991 stsget *några år gammalt* specat till 2x120w tror ja, det lämnade hela 18, nånting ampere konstant när vi plågade det i test bänk i skolan på den tiden, slutade dock med att kablarna vi hade över till belastningen brann av så nog fan lämnade det ström iaf:) *det va desutom i stereo mätning med bägge kanalerna lastade, så de blev varmt så in i helvete,
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:04:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag vet inte exakt hur H&M gör sina strömmätningar men det torde var en "tortyrlast" på 0,6 ohm eller nåt.Men man ska inte stirra sig blind på specen i 8ohm. Arcams förstärkare är nästan alltid underspecade.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:25:21  Show Profile Send manlix a Private Message
När vi ändå är inne på effekter och strömstyrka. Någon utav er som vet om det finns någon kraft i en Edison 60 eller Edison Triod. Är ju trots allt bara 10W i Trioden.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/16 :  13:27:21  Show Profile Send manlix a Private Message
Hehe, tog jag död på denna tråden nu? :]
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/16 :  14:10:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nej, det gjorde jag med min fråga på sida 1.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:00:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
"Jag har decibelmätare på min förförstärkare. Enligt denna så kan jag klart höra 1 dB,s höjning. Att man bara skulle kunna uppfatta 3 dB eller, om det efter vad jag tidigare trodde var 2dB, stämmer ju följdaktligen inte. "

Man brukar säga att en koncentrerad lyssnare kan uppfatta 0,5 dB nivåskillnad.
För en okoncentrerad försöksperson som blir distraherad av annat under försöket kan gränsen för uppfattbar skillnad vara 3 dB.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000