Hej alla glada högtalar byggare. Jag har ett problem och ev. en lösning. För tillfället håller jag på med ett högtalarprojekt. Problemet är att jag vill kunna skruva bort baksidan på högtalaren, för att kunna labba lite. När jag skruvade dit baksidan så sprack mdf-en på långsidorna. Det jag har gjort för att förhindra att det spricker igen, är att jag har satt dit träpluggar där skruvarna ska sitta. Är det en bra lösning eller har någon en enklare lösning på problemet. Finns det någon lämplig skruv för MDF.
Jag förborrade med en 3mm borr. Jag satt skruvarna med ett avstånd av ca 7 cm. MDF-en sprack efter ett tag tur att jag inte hunnit att fanera högtalarna.
Jag håller precis på att bygga med liknande princip. Jag har gängat i förbindningsmuffar i MDFen, så det går att skruva ihop med vanlig M-gänga. Skruv direkt i trä är inte så lyckat om man vill öppna och labba många gånger (och det vil man ). Tätningen är gjord av golvfogmassa.
3mm förborrning spelar ju inte någon roll ifall du har exempelvis 10mm skruv. MDF är ett poröst material och du kan inte skruva i "långsidorna" om du inte tar i ordentligt med förborrningen. I och med att du verkar ha ganska friskt med skruv (7cm mellan skruvarna) så kanske du bör förborra med skruvdiametern minus högst en mmm. Var försiktig när du skruvar i skruvarna bara, så de inte börjar slira.
Om man ska meka med högtalaren mellan varven kanske man ska lyfta på "locket", gå in via porten eller elementet. Filtret kan man ju ha externt om det är det som ska mekas.