HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursfrågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cave
Member

54 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:18:38  Show Profile Send cave a Private Message
Grado, RS-2 -VS - RS-1, är skillnaden stor mellan dem?
Jag kör just nu Sennheiser HD-600, kommer jag bli överväldigad av
Grados ljudbild jämfört med HD-600?

Jag kör Musical Fidelity's X-Can, kommer lurarna att ha bra samspel med den?

Många frågor, hoppas på många svar!

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:19:15

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:20:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
Grado är som att köra Ferrari och Sennheiser Skoda

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:21:45  Show Profile Send Belker a Private Message
Nick Cave
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:59:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
Skillnaden mellan RS2 och RS1 ska vara ganska stor. RS2 och SR325 låter väldigt lika. RS1 har större ljudbild. OM du har råd köp det bästa direkt!
Sök på www.head-fi.org
Där hittar du flera kilometer erfarenheter av båda lurarna och hur de står sig mot varandra!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:23:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om du kommer att bli överväldigad av Grados ljudbild är en fråga som inte går att besvara. Om du söker litet på den sajt marbrink nämnde kommer du att finna att en del älskar Grado medan andra snarast hatar dom!
Jag har nyligen beställt en SR-225 som skall vara mycket bra på rock (ej anländ). Den är inte den mest detaljerade hörluren och litet färgad men påstås vara mycket bra på "rythm and pace". Tanken är att mest använda dem till rockinspelingar etc., särskilt de som inte är av bästa kvalitet.
Om det funkar och jag gillar Grado, så kanske det blir en RS-1 så småningom.
cave, ditt resonemang förutsätter också att du har en bra CD-spelare. Om du har en billig, burkig historia är det antagligen bäst att börja i den ändan.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:35:38  Show Profile Send celef a Private Message
grado är fina men är tyvärr av typen supraaural vilket gör dem jobbiga att ha på sig en längre stund, circumaurallurar är då långt skönare!

sound pollution
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:16:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Glöm inte att fixa HD414 pads! Mycket viktigt!! I nästa vecka kommer det hem ett par AKG K1000 till mig!!

celef: Håller med om att Grado inte är så bekväma men med HD414 pads är det de bekvämaste lurarna jag haft och jag haft och testat en del.

cave: Om du väljer RS1 kommer du nog bli överväldigad av Grados ljudbild men jag tror inte Grado och x-can är någon vidare kombo. Kanske om du byter rör i x-canen.
Go to Top of Page

cave
Member

54 Posts

Posted - 2003/08/17 :  16:59:29  Show Profile Send cave a Private Message
Tack för alla tips.
Jag börjar med Anders 47, jag har en Vincent S3, borde funka.
Belker, Ja ;)
Larsho, jag känner det på mig också. Det känns som Sennheiser är mest på tal för dom är billiga och skrytiga.

Tack för tipset Marbrink, ska kolla in sidan. Vad tror du det skulle kosta att byta rör i en
X-can? Jag är inte så pigg på att lägga 5000.- på Grados förstärkare. Läste i High Filelity att den inte var värd sitt pris, och att dom saknade lite av basen.
Men å andra sidan så kopplade dom SR-2 till en bärbar CD också (inte enbart) för att prova hur den var att bära runt, och hur ljudet blev.. finns väl ingen som går runt på stan med ett par mahogny lurar, eller joggar för den delen...

tack för alla svar hörreni!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/17 :  17:23:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
Grados förstärkare är skit för pengarna så bry dig inte om den. Rörbytet skulle kanske kosta 500-1000 kr för hyfsade rör. Sen ska den även få sig ett lyft av byta nätdelen också men jag vet inte om den passar bättre ihop Grado för det. Som sagt sök och fråga på www.head-fi.org
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/17 :  18:31:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
cave, en Vincent CD-spelare verkar helt OK. Det är dock inte så ovanligt att folk kör X-Can med sunkiga CD-spelare eller standard ljudkort till datorn och funderar på dyra hörlurar. Det var därför jag nämnde det.
En uppgradering av nätdelen på X-Can skall vara mycket effektiv. Jag har inte själv provat men konstaterat att det fungerar på min X-LPS phonoförstärkare. Effekten borde bli än större på X-Can som kräver mer ström. Det är bara att byta ut nätadaptern mot en kraftigare som ger något i stil med 2 gånger mer ampere maximalt än den adapter som kommer med. OBS att den måste ge samma volt som den gamla och jag har för mig att det skall vara AC (bara att kolla specen på adaptern eller i manualen). Många har lovordat detta, även Stereophile!

marbrink, lycka till med K1000!

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/17 :  18:37:00  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tack Anders47! Har beställt en Stefanaudioart K1000 kabel också. Lycka till med SR225 och glöm inte HD414 padsen!
Go to Top of Page

cave
Member

54 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:04:56  Show Profile Send cave a Private Message
Marbrink, jag är ledsen, jag tycker sidan är omöjlig att navigera i.
Det är en stor jävla Djungel. jesus, man får ju beslutsångest.
Jag är ute efter en hög detaljrikedom. Mer rymd i ljudet än vad jag har nu med mina Sennheiser HD600 tillsammans med cloucable.
Jag lyssnar t.ex. på Sigur Ros, och jag är övertygad om att där går att få ut mer rymd. vet inte om jag använder rätt ordval.
Som sagt, jag är inte insatt i tekniska termer och sånt, men det är där ni kommer in mina underbara vänner
Vad är supraaural och circumaurallurar?
Mina HD600 tycker jag är rätt sköna, jag blir lite avskräckt när jag ser Grados muffar, det ser inte ut att vara nåt man kan lyssna i i timmar. någon som vet smärtgränsen för Grados muffar?

Så många frågot...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:23:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Om du vill ha mer rymd är jag inte säker på om Grado är luren för dig..kanske RS1 i så fall. Alla Grados lurar är ganska detaljrika..
Du kan ju också vänta på Sennheiser HD650 och köpa en bättre utbyteskabel än Clou.
Go to Top of Page

cave
Member

54 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:37:04  Show Profile Send cave a Private Message
Innebär inte detaljrikedom mer rymd? kanske jag inte använder rätt ord. hmm.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000