Har införskaffat en äldre skivspelare av märket DUAL, och modellbeteckning 1210, på denna sitter en pickup av märket ASTATIC och modellbeteckning 133D. Problemet är att jag inte lyckas utröna vilket typ av pickup detta är. Kopplar jag in skivspelaren på en MM ingång så blir ljudet överstyrt och låter skit. Kopplar jag in den på en line ingång så går det att lyssna, dock med alldeles för låg gain och fel EQ. Kan inte tänka mig att det är en MC-pickup.
Det borde väll inte bli distat ljud på en MM ingång med en MC-pickup eller? endast låg nivå, eller skiljer impedansen mycket också?
Vad beror detta på? Och vad är det för sorts pickup?
"kanske läge att skruva på något seriöst". Ja det tycker jag det verkar ju vara en kristallpickup. Vad jag vet så har en d:o pickup en mycket hög Z men däremot så behöver man ingen RIAA Eq. Jag tycker att du ska köpa nytt.
Jo det är rätt skaplig mekanik på den men det är inte den allra högsta precisionen på den så det beror ju på vad du menar med seriöst jag skulle nog inte skruva på någon MC pickup på den en ortofon OM av något slag eller en grado i prestige serien borde funka bra.