Jag kör bara med tvåkanalsförstärkare hemma, men skulle vilja ha en aktiv subwoofer som förstärker basen lite när jag kollar på film eller när man vill poppa lite disco/pop på festen!
Min förstärkare har ingen pre-out jag kan använda mig av, så min fråga är: hur kopplar jag enklast? Parallellt med högtalarna förstår jag ska kunna fungera? Kan detta innebära någon ljudförsämring i övrigt? Andra problem?
Jag har A+B utgångar, så ett alternativ vore ju att koppla subbasen till B utgången eller? Man slipper ju knöla in ännu en kabel tillsammans med de två kablar jag använder (kör bi-wirat)...
Växlar mellan en Pioneer och en HK 670. Båda har en ok effekt på 2x75W. Mina reguljära högtalare har en impedans på 4 ohm, så jag undrade över eventuella problem där. Men eftersom subbasen ska vara aktiv så borde det ju inte vara några problem med det precis som Brumel sa eller?
Högnivåingångarna på en sub är ju gjorda för att koppla som du vill så det ska inte vara några problem, en förstärkare behöver ju inte "jobba" för att driva en aktiv sub.
Köp en sub som har line in och line out. Då är det bara att koppla förförstärkaren till line in på suben. Sedan tar man ut signalen från suben(Line out) och kopplar in i slutsteget som driver fullband- högtalarna. Om du har en integrerad förstärkare då finns det på baksidan två byglar som förbinder för & slutsteget. Ta bort byglarna och koppla in en sladd i dom övre hålen som sedan kopplas till subwooferns line in sedan en ny sladd från subens line out till dom undre hålen på den integrerade förstärkaren.Nu ska det fungera.