HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Allan Holdsworth!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/17 :  22:29:51  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Hej på er alla Holdsworth-diggare. Det måste väl i rimlighetens namn finnas några mer än mig som uppskattar denna gigant till gitarrist.
Jag tänkte hursomhelst inte rekommendera Allan idag, utan såna som är mer eller mindre kända som "Holdsworthy" gitarrister.

På denna lista jag tagit fram finner ni musiker som till stor del inspirerats av Allan. Ibland kan det t.o.m vara svårt att höra om det är "Holdsworthy" eller geniet själv. :)

1. Jac La Greca - Ipsis Quest. Denna plattan är hans debut men innehåller en hel del godis.

2. Nico Stufano - http://www.allaboutjazz.com/reviews/r1002_125.htm
read and wheep ;)

3. Alex Mchacek - Kanske den bästa av alla Holdsworthy-gitarrister. Helt enkelt makalöst att höra på. Bästa jag hört med denne herre är "Jazzquiz".

4. Whoopgnash (grupp) - extremt kul grupp. Kolla gärna in deras ljudsamples: http://www.whoopgnash.com/SoundSamples.html

/Vecc

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:08:05  Show Profile Send mikethebike a Private Message
vecc: Så klart! Undertecknad är ett stort fan av AH!

Jag vet inte om jag förstår var/när/hur etc, men AH och Eddie van Halen är stora fan av varandra (!). EvH är visserligen en bländande tekniker, men jag är inget större fan av den musik han spelar.

Intressant info ... ska följas upp. Tackar

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:27:20  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Eddie har faktiskt tagit några lektioner av Allan en gång i tiden. Kanske därför? ;)

/Vecc
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/08/18 :  08:48:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag såg honom när han jammade ihop med en saxofonist och en trummis i ett rum innanför en pub i London på slutet av 70-talet. Vi var på skolresa och en kompis hade fått nys om det här och lurade med mig. Jag hade då aldrig hört talas om honom.
Vi var väl 20 st i publiken och satt på pinnstolar i det mörka dammiga rummet med en massa bråte i ena hörnet.
Vilken makalös gitarrist. Jag satt och gapade hela tiden.
Oförglömligt.
Yngvie Malmsten hyllade honom med att göra en cover på en U.K.-låt på sin cover-skiva.
Men det var den enda gitarrist han inte nämnde vid namn. Ren avundsjuka?
Det var förövrigt det enda gitarrsolot Malmsten inte lyckades överträffa utan gjorde sämre.
Kan ni rekommendera några skivor av Allan Holdsworth?
Dom enda plattor jag har där han medverkar är U.K. och någon Bruford-platta.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:11:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
En annan tydligt Holdsworth-inspirerad gitarrist är ju Fredrik Thordendal i Meshuggah.
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:30:31  Show Profile Send jesper a Private Message
Han spelade på Fasching för inte alltför längesedan (något/några år sedan). Det var många artister i publiken t.ex. Thordendal (nämnd ovan), Janne Schaffer samt Mats & Morgan. Jag tror man behöver vara mer intressarad av tekniken i gitarrspelet för att få fullt utbyte av honom för det kändes lite slätstruket tyvärr.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/08/18 :  11:32:35  Show Profile Send John a Private Message
...har en mick på en les Paul-kopia som är av "holdsworth"-modell... Så häftig är jag! Fast jag kan ju inte spela förstås...
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:13:50  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Björn-Ola:
Road Games
Metal Fatigue
All Night Wrong

Magnuz: Absolut \o/
Lyssna t.ex på det japanska bonustracket "Missing Time" från plattan "Sol Niger Within". Otroligt Holdsworthy :)

/Vecc
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/08/18 :  14:08:35  Show Profile Send emp a Private Message
Är stort fan av meshuggah.. ska kolla in Allan Holdsworth :)
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:06:24  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
emp: Var på det klara med att vi jämför gitarrister, inte grupper. För om du tror Meshuggah & Allan har nåt gemensamt (Mer än Thordendal) så lär du bli ganska besviken :)

/Vecc
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:44:24  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Precis, kanske borde ha skrivit det. Det enda i Meshuggahs musik som innehåller tydliga Holdsworth-influenser är Thordendals gitarrsolon.
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/08/18 :  17:46:50  Show Profile Send emp a Private Message
Jag vet precis hur det ligger till. Var inte oroliga :)
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/18 :  17:54:40  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
ok, råger thätt! :)

/Vecc
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/08/19 :  11:07:39  Show Profile Send poppen a Private Message
Han uppfan ju Tapping - spelstilen för att kunna härma en mänsklig vokalstämma.

Om jag inte är helt fel underrättad spelade han redan in en skiva med ett fusion band redan 1969.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/08/19 :  17:33:53  Show Profile Send John a Private Message
quote:
Han uppfan ju Tapping - spelstilen för att kunna härma en mänsklig vokalstämma.

Öh...? Hur sjunger man så att det låter som tapping?
Oj, du kanske skojar till det och jag är för trött?
hm...
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/19 :  19:12:59  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Var det inte Eddie van Halen som började med tapping? Intressant för övrigt att nästan alla "nya" speltekniker verkar påstås ha tillkommit för att imitera den mänskliga rösten. Jag har hört det om allt ifrån tapping på gitarr till "tonböjning" på munspel.
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/19 :  22:59:46  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Tema tapping:

Tror att det var Stanley Jordan som började "tappa", eller åtminstone tog det till en annan division än vanligt arpeggiospel ... nästan läskig att höra (han kompar sig själv!). Dessvärre inte särskilt rolig musikaliskt.

Michael Hedges däremot är riktigt bra musikaliskt och "kompar (kompade) sig själv" även han. Finns en bra samlingsskiva som heter Aerial Boundaries som jag varmt rekommenderar. Covern på Dylans All Along the Watchtower är grym (faktiskt mera en cover av Hendrix cover av Dylan, men ...)

Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:50:59  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
NÅgon som verkligen påverkats av Allan är Scott Hendersson, Tokbra!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:45:37  Show Profile Send poppen a Private Message
I en intervju med H. I radion P3
Isamband med albumet Tessla släpptes för ett antal årsedan beraättade H. att han vill slippa det där "plock" ljudet dom uppstår när man anslår en gitarr sträng.
H. önskade komma på en spel stil där man kunde få m ett mjukare anslag precis som en mänslkig röst stämma.
så så yr är jag inte.
NÄR DU SPELAR MED TÄPPING STILLEN FÅR DU MYCKET RIKTIGT EN MJUKARE ANSLAG.
H. dillemma enligt egen utsago var att han aldrig riktigt lyckas med att härma en det mjuka anslag en mänskig stämma.

Det får nog H. leva med så länge han vill spela på en vanlig elgitarr.

Stanley Jordan börja tapping efter Allan Holdsworth. redan på 70 talet. Innan en viss hollandare som flytade till USA också började tappa.
Ifall Stanley Jordan är en bättre gitarrist är en anna fråga . Jordan är i alla fall grymmt duktig.

Edited by - poppen on 2003/08/21 11:50:19
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/08/24 :  11:44:36  Show Profile Send KC a Private Message
Minna att det diskuterades mycket flitigt vem som började hela tapping grejen när det begav sig på 70 talet. Faktum är att tapping utfördes för flera hundra år sedan av "klassiska musiker". Så, ledsen bojs, varken Jordan, VH eller H. kan ta åt sig äran
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/24 :  18:47:06  Show Profile Send mikethebike a Private Message
KC: du har så rätt!

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/28 :  09:06:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
vecc!

Han kan vara gigant till gitarrist men hans skivor är INTE lätt att hitta. Vilket kanske beror på att det finns ingen efterfrågan …
En skiva fanns på Bengans, två på cdon.com. Skivhugget och Ginza har noll skivor.

Du verkar ha en förkärlek för musik som få känner till … *s*
Men det är coolt att få veta lite mer om sånt som man inte själv kan.
Som ett exempel ditt inlägg här. Ingen av de fyra som du nämner finns med ens i AMG:s databas, och de borde ändå ha flera hundra tusen skivor katalogiserade.

Fast jag har råkat ut för flera gånger själv också att det står inte en enda rad om någon artist. Kanske vore på sin plats att starta en tråd där rubriken lyder:
Alla plattor som ingen tycks veta nåt … och allra minst AMG! *LOL*

För tydlighetens skull måste jag säga att jag gillar jättemycket de korta snuttar av Allan Holdsworths musik man kan höra på Barnes & Noble. Nånting att lägga i minnet för kommande beställningar … om man nu lyckas hitta nån som kan sälja!
Om man som nybörjare för hans musik skulle skaffa bara en enda skiva, vilket skulle du i så fall rekommendera. Jag är oerhört sugen för att få veta hur det låter när han spelar synthaxe!

Edited by - pick-me-up on 2003/08/28 09:56:41
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:04:36  Show Profile Send poppen a Private Message
KC
Poppen ger sig. Det du talar om kalls vist legato teknik. Det har alltid funnits i musik värden. Men Tapping-Legato tekniken fungera bara bra på ett elektriskt instrument med enkompresor pedal.

Inget är ju egentligen nytt under solen. Någon har alltid varit först.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000