HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus Faber + Krell = Sant ???????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:07:19  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Undrar bara om det är någon som har erfarenhet av Krell och Sonus Faber? Det är främst då Krell 300il och 400ix jag tänker på.

Jag har ett par Sonus Faber Grand Piano Home som jag ska köra krellen till.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/08/18 16:11:46

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:26:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har lyssnat på Minima Amator med gen gaaaaamla 300i. Funkade mkt bra.

Kanske inte svar på din fråga...men iaf! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:30:18  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag tyckte inte Sonus Faber Cremona fungerade lika bra med ett Krell slutsteg som med Grendel slutsteget. Det blev liksom mer liv i Cremonan med Grendel. Med Krell steget blev det liksom för tjockt på nåt sätt tyckte jag. Hörde även ett par Revel Ultima Studio med Krell steget och även Grendel men där tyckte jag det lät bättre med Krell.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad steget hette men det var inte ur KAV serien utan nån större sak med nypris kring 100K.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:30:38  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>epkpeng

Ville mest ha en uppfattning om det gick ihop alls. Är riktigt sugen på en Krell 400ix. Ska bli kul att se om det håller i sig även efter hemlån och ordentlig utvärdering av krellen.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/08/18 16:31:28
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:34:45  Show Profile Send stargazer a Private Message
Håller med Kero, till SF Cremona var Grendeln klart bättre. Mer lättflytande och organiskt med Grendel än Krell (det var en FPB-300).

Och precis som Kero säger, upplevde jag Revel'arna (Ultima Studio) och Krellen som en "match made in heaven". OK det var kanonbra med Grendeln också, men inte riktigt samma kontroll och samma botten som kombon Revel/Krell (Jänkeprylar gillar varandra, kanske )
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:52:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
En sanslöst bra kombination till SFGP är Gamut D-200, den kombinationen arbetade verkligen som som är gjorda för varandra.
Till detta har jag hört både ett Krellförsteg, Meridian, Audio Research, Gamuts egna försteg och några till. Krellförsteget lät inte dumt där alls, men gamuten var i jämförelse med andra slutsteg det stora lyftet.

Bravo
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/08/18 :  18:01:28  Show Profile Send krorre a Private Message
quote:
...utan nån större sak med nypris kring 100K.
'

lycka till Akhenaton
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/18 :  18:53:36  Show Profile Send Timbre a Private Message


Lite äldre Krellar:
Krell KAS2 och Sf Amati Homage har lätt för att komma överens...
Sf Extrema fungerar hyfsat med ett KSA-250.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/18 :  18:57:07  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hade tänkt mig Krell 400ix (uppföljaren till 300il) kopplat med Kimber monocle till mina SF Grand Piano home. Alltså ingen krell för runt 100K utan en hel del billigare.

Cd spelare är jag fortfarande osäker på dock.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/08/18 :  19:14:45  Show Profile Send krorre a Private Message
Kanske du ska prova nad s300.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:10:41  Show Profile Send Kero a Private Message
stargazer: Fan jag kanske börjar få kläm på det här med hifi när du oxå upplevde samma sak!!

krorre: Är bara lite nyfiken på vad som var tanken med att citera mig med en liten fin clown som svar på citatet... ?

Edited by - Kero on 2003/08/18 20:12:00
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/08/18 :  21:01:33  Show Profile Send optimus a Private Message
Akhenaton: Ändrat dig igen?!
Hur blev det med Primare?

Edited by - optimus on 2003/08/18 21:01:56
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:32:08  Show Profile Send krorre a Private Message
Kero: Det var mest för att det var så billigt.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:52:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>optimus

Ingvar var inte så sugen på att ta in primare. Sen föreslog han naim, och fick mig helt insnöad på naim spåret bara för att sedan meddela att det inte fanns nån generalagent för naim... Så Naim gick bort. Vi diskuterade mer vad som kunde tänkas passa med mina ljudideal och kom fram till Krell. Så just nu så skiter jag i primare och väntar tills jag haft Krell hemma innan jag tänker på nåt annat. Sen kommer jag att ändra mig hela tiden tills jag hittar nåt som verkligen stämmer.. vilket förhoppningsvis blir Krell!

Har dock cd spelare dilemmat kvar efter jag bestämt mig för förstärkare.. Skulle helst vilja ha en balanserad cd spelare så Rega Jupiter ligger illa till just nu. Copland och Classé ligger dock bättre till.. Men det vill jag inte ens tänka på just nu...

>Kero

jag har redan haft nad s300 hemma och jag tyckte inte den var särskilt rolig. Om du inte redan märkt det så är jag sugen som fan på Krell, så det är det jag siktar in mig på tills jag fått hem en Krell 400ix och utvärderat/testat den ordentligt. Nad S300 har redan gått bort.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:01:02  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Varför inte prova med cyrus, de har i alla fall fått väldigt bra kritik i engelska tidningar. Dessutom har de fördelen med att vara uppgraderingsbara dels i form av en extra stömförsörjnings del (liknade naim) dels går deras cd att uppgradera med nytt dac-kort.

Cyrus skall enligt vad jag läst (obs ej lyssnat själv) även gå lite åt det värmare hållet fst med bibehållet detaljrikedom (även om basen kanske kan tappa lite). Kanske värt en provlyssning?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:25:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har hört Krellförstärkare till SFGP, i jämförelse vann Gamut stort. Har du möjlighet, prova att lyssna, beg. pris ca. 25-28000:-

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:49:42  Show Profile Send ekman a Private Message
lär funka riktigt bra
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2003/08/19 :  08:14:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hifinews & Records testade Electa Amator 2 ihop med KRELL 300I och tyckte inte att dom passade ihop.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:17:58  Show Profile Send Aton a Private Message
Synd att det skall vara så svårt att matcha delar med varandra!!! Fram för oberoende hifi-konsulter som på mycket sakliga grunder kan föreslå garanterat 100%-iga kombinationer
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:30:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Aton

Håller helt med dig! Jag tycker matchningen är det absolut viktigaste i ett system. Jag har hört halvkassa komponeneter som rätt matchade låtit grymt bra. Det dryga är bara att det blir en jävla massa hemlånande och lyssnande innan man kan köpa nåt. Men det är ju det som är det roliga också! Jag tycker att hur man matchar sitt sytem är det som skiljer pojkarna från männen. Köpa komponenter som har fått bra recensioner i hifi tidningar kan vem som helst göra. Men att sätta ihop ett riktigt välljudande system är inte lika enkelt.

Men det hade varit trevligt med en sida/sökmotor där man kunde skriva i en komponent som man tänkt bygga sitt system runt (t ex högtalare) och sen kom det automatiskt fram förslag på kalblar och matchande elektronik. Det hade varit nåt det!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:33:42  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kan tillägga att det hade varit så mycket enklare om det bara varit en komponent jag ska ha, men det är flera, vilket gör att de olika kombinationerna kan bli närmaste oändliga..

Mitt resonemang är dock att man ska börja med högtalare, och välja ett par som man verkligen gillar. Vilket blev Sonus Faber för mig. Sen gäller det att hitta en förstärkare som passar perfekt till högtalarna(det är det stadiet jag är i nu). Efter det en cd spelare som passar. och sedan finjustera med kablar.

Jag får för mig att det är det vettigaste sättet att resonera?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:08:29  Show Profile Send optimus a Private Message
Akhenaton: Här går det undan i svängarna!

Tycker du resonerar på rätt sätt... Först högtalare, sen förstärkare osv. osv. Det tar ju sin lilla tid att matcha ihop ett helt system men ack så bra det blir när man sitter där med ett fett leende på läpparna och stampar tackten

Håll oss uppdaterade!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:12:09  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är ju högtalarna och rummet som är avgörande för hur det låter, väljer man dessa först och sedan bygger systemet "bakåt" kan man få ett mycket bra system.
Jag kör ju själv SF GP med McCormack det fungerar ypperligt, enl vissa bla Absolute Sound och Stereophile påminner äldre Krell och McCormack om varandra, har inte jämför hemma. Har däremot lyssnat mycket på kombin SF GP, Krell 300i, och jag kan bara säga en sak det imponerar starkt, men balanserad överföring är ett MÅSTE till Krellen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:17:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om du nu ska bygga helt nytt system måste du ju prova med rör också enl. vissa det bästa till GPn.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:36:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag håller helt med om att idealet är att börja med högtalarna. Om inte annat så är förstärkare och CD-spelare i allmänhet mer portabla än golvhögtalare. Timbres BAT-steg undantagna
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:16:00  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Adagio

Det låter ju lovande med Krellen i så fall!

Sitter otåligt och väntar på Krellen. Tydligen är 400ix såpass ny att det tar nån vecka eller två för min handlare att få in ett ex från generalagenten. Ska bli interessant att se hur det funkar tillsammans med min SF GP.

>Optimus

Japp, här går det undan!

Jo, det ska bli trevligt att sitta med ett leende på läpparna när man har fått systemet precis som man vill ha det, men det är ju inte målet som är det viktiga, utan vägen dit!

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/08/19 13:18:55
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000