Hörde att det fanns en "gren" inom matematiken som hette akustik, och blev nyfiken om det är lönt att försöka ge sig in i det träsket och i såfall om det fanns någon bra literatur i ämnet som man kan omsätta till praktik ? =)
Det är en gren av fysiken men å andra sidan så är fysiken hårt sammanbunden med matematiken så man säga som du gör...
En väldigt grundläggande bok i ämner är Leo L. Beraneks bok Acoustics som kom på 50-talet men som står sig än väldigt väl när det gäller grundläggande saker.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Om du vill ha lättläst läsning kan jag föreslå "Master Handbook of Acoustics". (Inriktad mot studio) Mer "svårläst" är t.ex. boken "Fundamentals of Acoustics". Den gillar jag sådär. De har så konstiga bokstäver för allt ;) Används vid kurser i akustik (i Norrköping iallafall).
Eller varför inte "ljud&vibrationer" utgiven av marcus wallenbergs labaratoriet som en kurs bok, behärskar du dessutom boken så är du värd 4p i ljud&vibb på KTH :)
Jag måste nog också rekomenderav "ljud och vibrationer". Den är mer lättläst och enklare än den jag föreslog, fast min går mer på djupet. Vill man snabborientera sig finns "Encyclopedia of acoustics", 3 band på många universitetsbibliotek. Ialla fall i Linköping.