Orsaken är att det var lite defekt och jag ville veta hur stort x-max var.
Någonstans ska jag kanske ha frekvensgångsmätningar på elementet men jag är inte säker. Parametrar har jag däremot aktuella mätningar på. Problemet är bara att Gamma BBK 200 är ganska varierande i sammansättning och parametrar. De tillverkas ju inte i någon fabrik som har omsorgsfulla kvalitetskontroller. Jag tror att det är orsaken till att de är så billiga för ljudkvaliteten är faktiskt bra om elementen är korrekt sammansatta.
Jag har inte några spelande element själv utan jag hjälpte en kompis i Örebro att bygga basdipoler med dessa element (16 st per kanal uppdelat i två lådor per kanal med en extra mittdel avsedd för en Lowther eller liknande). Rätt stora system som sagt men därigenom också hög verkningsgrad. På dessa enheter har jag mätningar det vet jag. En lustig sak är att det akustiska centrumet för dessa basmoduler bara ligger ca 6 cm framför ett Lowther PM4 element så snabbheten i Gamma elementen är det inget fel på.
Har två hemska tvåtums dome-mellanregister från gamma liggande, rätt mycket resonanser i dom när jag mätte... sen använder jag två vld13 banddiskanter.
kom på att jag har två 5" (tror jag) mellanregister också, dom har större magnet än BK138-A...(vet inte modellen på dom då jag inte har dom här..)