HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Crossfeed på lurförstärkare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:57:23  Show Profile Send Brosk a Private Message
Ngn som har erfarenheter av crossfeed-lurförstärkare jämfört med stereo-dito? Säljs det några i Sverige??

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:48:04

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:08:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Min egna hörlursförstärkare (diy) har in och urkopplingsbar crossfeed så om du undrar vad jag tycker om det så kan jag säkert klämma ur mig ett och annat ord!

Om det säljs några iSverige som har crossfeed vet jag faktiskt inte...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:18:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kolla på Cordas hörlursförstärkare. Många av deras modeller har crossfeed och de säljer även en seperat crossfeed som man kopplar in mellan signalkällan och hörlursförstärkaren.
Kolla här: http://home.t-online.de/home/meier-audio/amplifiers.htm
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:49:25  Show Profile Send Anders47 a Private Message
För dem som undrar vad crossfeed är. Det innebär att man delvis mixar höger och vänster kanal eftersom kanalskillnaden ofta blir för stor vid hörlurslyssning (inspelningarna är gjorda för högtalare om vi bortser från mycket ovanliga binaurala inspelningar). Crossfeed är litet mer avancerat än enbart kanalmixning. Headroom levererar överhöringen med en viss fördröjning. Det som mixas över från vänster till höger och vice versa kommer med en mycket kort fördröjning för att simulera att ljudet vid en koncert når vänster och höger öra med en viss tidsförskjutning.
Det finns två tillverkare som använder crossfeed, Headroom i USA och Meier Audio i Tyskland. Funktionen är inbyggd i förstärkaren men Meier säljer också en separat crossfeed-enhet som kan användas till andra förstärkare.
Jag har en litet äldre Headroom förstärkare som bara har två lägen på crossfeed: on / off. I senare modeller finns det tre lägen och jag tror att Meier har fyra.
Jag tycker att crossfeed är att föredra på de flesta skivor. Det beror på hur inspelningen är gjord men skulle tro att funktionen blir ännu mer användbar med fler lägen.
Crossfeed ger en ganska subtil effekt - inte övertydlig som att koppla om till halvmono. Den är dock mycket användbar och ger en klar förbättring. Som vanligt tycker en del mer och andra mindre om crossfeed.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:42:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Effekten av crossfeed verkar bli som jag har i min stärkare. Det är en sorts stereo breddare. Man kan alltså gå från normal till mono eller till jävligt bred stereo så att det blir out of face. Allt detta kan man göra steglöst. Jag menar att med hjälp av crossfeed så
blir stereo bilden lite smalare. Stämmer det?

gcs
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:58:59  Show Profile Send Anders47 a Private Message
På ett sätt blir stereon litet smalare med crossfeed genom att kanalseparationen minskar. Som en rent teknisk beskrivning. Men den subjektiva ljudbilden kan bli mer realistisk och bredare. Utan crossfeed kan det bli för mycket ping-pong och det kan då vara svårt att uppleva något rum. Med reservation för att just ljudbilden har begränsninar med hörlurar jämfört med högtalare (i alla fall sådana som har en bra ljudbild).
Headroom har en beskrivning av deras crossfeed på wwww.headphone.com
Samt litet annat som frekvenskurvor på ett stort antal hörlurar (mätta på samma sätt).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000