HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "watt"-fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2003/08/24 :  23:23:55  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Jag har tidigare läst att om man driver ett par högtalare med en svag förstärkare så kan högtalarna ta skada. tex om du har ett par högtalare där tillverkaren rekommenderar minimum 30w eller 30-120w och man driver dem med en förstärkare med effekten 2x25w, på vilket sätt kan detta skada högtalaren?

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/24 :  23:25:48  Show Profile Send allbinn a Private Message
Det händer när du driver förstärkaren till klippning, då skapas övertoner med mycket energi i de övre registren och kan skada diskanten.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2003/08/24 :  23:31:48  Show Profile Send MrOhm a Private Message
okej, men om förstärkaren är strömstark, spelar det också in eller är det bara effekten man skall beakta'?
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/24 :  23:42:04  Show Profile
Mycket ström är bra att ha om högtalaren har låg/svår impedanskurva med fasvridningar o dyl.
Om din förstärkare på 25watt har hygglig strömkapacitet/bra nätdel så kan du utan problem driva ett par högtalare med rekommendationen 30-160watt pga. en strömstark 25wattare har oftast större dynamikreserv än tex. en strömsvagare 50wattare. Oftast.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/25 :  16:41:52  Show Profile Send Calle G a Private Message
Men så fort du skruvar upp volymen så högt att du får distorsion så kommer du att förstöra dina högtalare, punkt. Har du en strömstark förstärkare kommer högtalarna bara att gå mer sönder. ;)
Wattsiffror kan man bara ta med ett paket salt. Det viktigaste är som sagt att det inte blir distorsion, men det borde märkas när den börjar uppstå innan högtalarna går sönder.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  16:55:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Calle
quote:

Men så fort du skruvar upp volymen så högt att du får distorsion så kommer du att förstöra dina högtalare, punkt. Har du en strömstark förstärkare kommer högtalarna bara att gå mer sönder. ;)

Det låter rimligt. Men hur går det till egentligen? Man får ju DCut först när transistorerna går i sönder o stryps. Men de allra flesta slutstegen har väl ett par kondingar på utgångarna som ska skydda högtalarna från likspänning? Varför skyddar dessa inte i alla lägen genom att iaf haverera o bryta kontakten?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:12:24  Show Profile Send cabasse a Private Message
Klippningen bestäms av matningsspänningen i utgångssteget.
När man vrider upp volymen kommer utgångsspänningen för eller senare att nå upp till maxnivå och förstärkaren klipper (kraftig distorsion m a o).

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:55:24  Show Profile Send allbinn a Private Message
Utrycket "Klipper" kommer sig av att sinusvågen klipps av i topparna när spänningen tar slut, och blir mer och mer lik en fyrkants våg. och en ren fyrkantsvåg består ju igentligen av ett oändligt antal övertoner på grundtonen (rätta mig om jag har fel)
Någon som kan rita?

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:15:11  Show Profile Send henricsson a Private Message
Just det ja. Om inspänningen är för hög övertyr trissorna.. men med strängare återkoppling borde man fixa biffen.. A-punkten stabilare men förstärkningen blir ju lidande. Om man inte använder rör förstås.

EDIT
Borde det inte vara ganska enkelt att utnyttja en krets som förhindrade detta? Typ som känner av när det är på väg att gå åt h-lvete.

Edited by - henricsson on 2003/08/25 18:18:43
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:21:47  Show Profile Send cabasse a Private Message
En Fourierserie med udda övertoner (3x, 5x etc).
Amplituden minskar motsvarande successivt (1/3, 1/5 etc).

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:54:14  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
jag kan tänka mig att en sony hemmabioförstärkare för 2000 inte är särskilt lämplig att driva större än 3":s högtalare..=P... även om den är på 5*100W, men en nad (eller liknand) på 2*25W är GANSKA mykke starkare... de där mer 5/100W är nog mest marknadsförings knep...eller, jag har aldrig mätt själv... rätta mig om jag har fel...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  19:50:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hurvida stort elementet är som ska drivas spelar ingen roll. Själva förstärkningen bestäms ju bara av förstärkarkretsarna som det inte är så svårt att spöka stor råförstärkning ur. Styrka/strömkapacitet bestämmer nätdelen, NADs tenderar att vara lite överdimensionerade.

Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2003/08/25 :  19:51:59  Show Profile Send MrOhm a Private Message
hmmm ....tackar för informationen, skall kanske överväga om jag skall köra mina kommanda Quad 12L:or med min NADC300 som är på 2x25w. Hade tänkt köra det temporärt tills jag hittat mig en bra förstärkare.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:00:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Alternativet är att skaffa sig en stärkare eller slutsteg med limmiter, en bra och snyggt sätt att säkra sig mot skadlig dist.

Läs gärna mitt inlägg överst på 3:e sidan av Niklas Nords topic "S L U T S T E G S M O N S T E R" i bildreportage.

Där beskriver jag lite hur det ser ut när en klipplimmiter arbetar.

mvh // martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:07:57  Show Profile Send allbinn a Private Message
Ett sätt att skydda diskanten (Bas och ev. mellanregister brukar klara sig)om man inte kan hålla sig utan skall ösa på järnet så det låter SKIT, är att sätta en glödlampa i serie med elementet. Vid låg ström så har lampan låg resistans och släpper igenom, men ökar man effekten så börjar den att lysa och resistanser ökar vilket ger mindre kräm till högtalaren. vilka värden det skall vara på glödlampan får man räkna fram.

Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:14:34  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
ehh... jaha... låter farlit... är det nån annan som har testat???
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/04 :  16:14:52  Show Profile Send J-son a Private Message
För mycket effekt kan du aldrig få, om du nu inte ligger och molspelar på extremt hög volym. Ju mer effekt desto större säkerhet till att du får distorsion. Det viktigaste är att förstärkaren är så linjär som möjligt om du vill undvika "klippning", men det kostar oftast också!
Du kan ta en liten 60 W i Jeff Rowland som är mycket linjär (dubblar sin effekt med halvering av impedans) och du lär inte få den att klippa förrän dina trumhinnor säger "SÄNK VOLYMEN!" Man märker ofta också när man börjar närma sig gränsen genom att ljubilden blir mer komprimerad samt låter ansträngd.
Du ska inte hänga upp dig på antal watt utan satsa på kvalité så lär du uppleva saker du inte trodde var möjligt!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/04 :  18:53:58  Show Profile Send Uniper a Private Message
Så länge förstärkaren inte klipper särskilt mycket skapas inga farliga mängder övertoner, eftersom sinusvågen bara plattas till lite i toppen. Så om du vrider upp volymen lite i taget kommer det först att låta riktigt uselt. Men om du envisas och vrider upp ännu mer blir det naturligtvis farligt för diskanten.

Rörförstärkare å andra sidan klipper så mjukt att det i de flesta fall aldrig är nån fara för högtalarna.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:52:41  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Högtalarelements effekttålighet är i regel specad inom det hörbara området. Förstärkare är kapabla under klippning att skicka ur sig ansenliga effekter utanför det hörbara området. Det spelar sönder diskanter. Basar går i regel också sönder pga värme dvs man har spelat för högt under en längre tid (tjockare tråd och oftast bättre kylning kräver längre missbruk, eller att dom har bottnat.
Verkningsgraden på högtalaren är viktig ihop med effekttåligheten då den avgör hur högt man kan spela med kombinationen.
//Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000