Jag är nyfiken på det tyska bandet Magma. De verkar intressanta och har givit ut en hel del skivor sedan början av 70-talet. De lär ligga någonstans i gränslandet mellan klassiska Pink Floyd och frijazz.
Skivan "Mekanikh destruktiw kommandoh" lär vara den bästa men det finns ju ett otal andra skivor också. Vilka skivor är vettiga att starta med? Har medlemmarna bytts ut eller är det samma band som spelar tillsammans idag?
Finns "Mekanikh..." utgiven på något seriöst bolag med remastrat ljud eller ligger den och samlar damm i skivbolagets arkiv? Den lär visst finnas utgiven på någon bootleg (LP-rip) har jag hört.
Hej! Skulle tro att liven från 1975 är en bra start faktiskt. Iaf av dom 6 plattor jag själv har. MDK kanske är bäst, men den är inte lätt att starta med om man inte är "Magmaanpassad". :)
Vill du ha massa info om Magma, eller rättare sagt om dom flesta progrocksgrupper "out there", spana då in: http://www.gepr.net/geprfram.htm
Tackar så mycket för den länken. Den verkar innehålla väldigt mycket nyttig information kring obskyra grupper. Det är precis sådant här som jag vill försöka utforska. För att kunna vaska fram guldkornen krävs ju att man har någonstans att gräva efter information.
annars är Aquarius omfattande audioclipsamling (RealAudio) att rekommandera när det gäller mindre kända artister. Tyvärr är server mycket mycket trööööööög.