Är det fler en jag som har problem vid avspelning av vissa CD skivor. I bland så kopplar jag CD spelaren in digitalt i AV förstärkaren och då händer följand. Om en låt börjar med ex.ett kantslag på virveln så klipps första slaget bort(500 msek). Är det sant att alla digitala förstärkare reagerar så. Jag skulle vilja att ni kollar på era förstärkare. När man kör en film så är det ok, antagligen beronende på att filmer föregås av ex.v. brus eller någon atmosfär. Det här gäller alltså bara när man kör digitalt.
Ja, många försteg/recievrar mutar digitalsignalen en stund innan de släpper igenom den. Det är för att en DTS ström inte uppfattas direkt av försteget, då mutar man istället alla digitala signaler en stund. I försteg som inte gör mutningen kan det bli ett otrevligt sprak ljud om du sätter på en DTS skiva..
Det kan väl inte vara acceptabelt att man tappar lite i början av ett musikstycke eller hur? Man ska ju inte behöva gå in analogt i en digital förstärkare. Dom flesta DVD spelare har ju förövrigt inbyggda DTS & Dolby decodrar och då kan man ju köra analogt om man vil titta på film. Man borde egentligen kunna koppla bort mute funktionen.
gcs, det låter precis som när jag spelar kopieringskyddade cd's i bilen. Du säger vissa cd, kan du ge några exempel? De jag spontant kommer att tänka på är KENT's sista (vad den nu heter)och kanske Per Gessles.
Det gäller alla skivor som börjar pang på. Klassisk musik är det sällan något problem med. Dom börjar ju som regel med någon atmosfär. Man skulle kunna säga att stärkaren fungerar som en gate. När låten är slut och sedan följs av ett tyst mellanrum på ett antal sekunder då släcks ju digital indikatorn för att sedan tändas 500 msek efter det att nästa låt börjat. Det måste vara fler som har det här feno-menet i sina AV förstärkare. Jag skulle vilja veta vilka tillverkare som inte har det här.
gcs, din CD/DVD spelare är problemet här.. Den släcker digitalströmmen mellan låtarna, det bör den inte göra.. Första låten är den enda som skall mutas 500msec..
I så fall gäller det tre stycken av olika fabrikat. Sony 930,Pioneer DV 757 och CDR HHB 800. Jag tror inte att detta har med spelarna att göra. Jag brukar numera köra den digitala signalen in i en DA där jag kan ändra ordlängden.(8-16-18-20-22&24 bitar)Om jag då ställer DA´n på 20 bitar så släcks inte Digital indikatorn på AV förstärkaren. Men jag tycker nog att det borde fungera utan den här DA´n eller hur.