Har byggt ett par högtalare som liknar LTS F1 i mångt & mycket förutom elemneten, SEAS P21REX/DD & H535. Nu har jag porten på framsidan, MDS-portar med 3" rör. Tycker det ser inte vidare snyggt ut. Funderar på att sätta den på baksidan någon som har något att säga angående detta... Hur långt ifrån basen skall röret sitta?
vad menar du med "hur långt ifrån basen..."?? det du behöver tänka på är att inte ställa högtalarna för nära bakväggen när du har basreflexen bak, då basen kan ta över allt ljud och låta bullrig (alltså få kvantitetsbas istället för kvalitetsbas)
Med "hur långt ifrån basen..."?? menar jag, kan jag ha basreflex röret hur långt i från basen som helst eller skall röret o basen sitta så nära varandra som möjligt...
röret ska sitta så nära basen att det inte är en betydande sträcka vid resonansen. Om du har avstämt vid 29Hz eller så så är våglängden 11 meter och allt under 1 meter är definitivt ingen betydande sträcka!
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion