Mwahahahaha, har just kopplat in ett stycke Sonab R7000 i ett par Carlsson OA5 typ I i mitt kök och lyssnar på jazz på P2! Bortsett från att det brusar p.g.a. dålig mottagning (saknar vettig antenn) så låter det faktiskt oförskämt bra, d.v.s. helt acceptabelt. Nu återstår bara att skaffa en låång signalkabel från vardagsrummet och vips så har jag en multirumsanläggning. Jag måste säga att jag är förvånad, det borde låta sämre. Grejerna är trots allt från tidigt 70-tal. Någon annan som har positiva erfarenheter av veteranutrustning?
Jag har också tänkt att skaffa en veterananläggning till köket. Det skulle vara kul att ha en lite äldre burk, och i köket lyssnar man i alla fall bara med ett halft öra. Jag had etänkt mig en Quad 33/303. Och sen radion i samma serie som jag inte kommer ihåg vad den heter.
Ibland tror vi väl, framförallt efter att ha läst alla tester, att utvecklingen går framåt i en rasande fart. Det kanske inte är hela sanningen, även om saker gradvis blir bättre.
Hej Jag har en liten veterananläggning på jobbet bestående av:
Harman/Kardon 930 c:a 1976 Martin Persson "papperskorgar" c:a 1970 Teac P-500 cd-drive Sony DAT 60ES Electret hörlurar Audio Technica ATH-8 c:a 1980 uppkopplad till datorn via ljudkort spdif. Det låter faktiskt helt OK
Jag hörde en gammal räv (i branschen som har varit med sedan 60-talet) säga att om vi hade följt utvecklingen så som den skrivs om i hifi-tidningarna så hade vi passerat verkligheten 1973...
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion