Fick hem min Edison Triod idag. Satt och klurade på hur 300B-rören skulle sitta men efter någon minuts funderande såg jag att två utav stiften var smalare. Så de kunde bara passa på ett sätt. Men jag blev lite fundersam över vad som kunde hänt om jag satt dem fel? Kunde något gått sönder?
Det kan aldrig hända eftersom eftersom socklarna/pinnarna alltid är konstruerade så att de bara går i på ett sätt. Om det hade gått att sätta dem fel och du gjort det, då hade nog något gått sönder
Om du vänner den 180 grader forkert får du glødspänning på anod och gitter - det vil den inte tage skade af. Spänningen er mycket lav. Samtidigen får du högspänning på glød som er mycket lav impedans i forholl til hvad spänningsforsyningen normalt skal kunne klare. Om du er heldig går der en sikring i din strömforsyning - er du uheldig går strömforsyningen sönder. Om du er rigtig heldig sker der ingenting (om det bare er kort tid). Røret tager inte skade - gløden er beregnet til mycket störra strømme enn hvad en typisk högspänning kan levera.
Jeg har gjort det! Een gong och det var bare i få sekunder. Röret levade videre helt uten problemer. 300B er ochså mycket solidt hvad dette angår. Jeg vil dog inte rekommandera at man gör det!
Det er korrekt at der er skilna på benen, men dom går at få i hullerne likevell.
quote:Hmm, okej. Så det händer alltså ingenting hur man än sätter rören?
Inte korrekt - om du vänner rören 90 grader eller 270 grader risikerer du direkt kortsluttning från högspänning til glöd och da går det definitivt galt. Om rören holler vides inte - jeg har inta prövat!