Med anledning av tråden om Django Reinhart där även Charlie Christian omnämndes av bland andra mig tog jag fram och lyssnade på min (enda) Charlie Christian-skiva: "Guitar Wizard" (en samling). Slutsats: Karln är ju sjukligt bra! Tyvärr är ljudkvaliteten inget vidare, men så är ju också flera av inspelningarna från 30-talet. De kanske till och med är överförda från stenkaka eller nåt? I vilket fall som helst, den mannen kan spela gitarr. Han är inte lika snabb som Django (eller visar det åtminstone inte) men BRA är det. På riktigt. Lyssna själva!
Det finns ju en ganska nyutgiven box på Columbia med Charlie Christian. Den är en fyra skivors box förpackad i en papplåda på ett lite annorlunda sätt. Den ser fin ut i hyllan men är kanske inte så praktisk.
Ljudkvaliteten på den här är iallafall någonting i särklass. Jag var helt förundrad när jag först hörde den. Boxen innehåller hans inspelningar tillsammans med Benny Goodman och har en helt enastående ljudkvalitet för att vara så gammal. Den låter mer som 60-tal än 30-tal.
En smakprovs-samling finns ju också som har fått dåligt betyg på AMG (som nämndes på Reinhardt-sidan). Att den är kort och kanske inte innehåller alla bra låtar är säkert sant. Den är dock väldigt billig (39 kr) och har fantastisk ljudkvalitet och det är ju inte så dåligt det heller.
Han var ju ***** så det måste ha varit någon viting som var den förste. Jag tänkte på en annan sak när det gäller sådana här gamla inspelningar. Ja jag älskar att lyssna på gamla inspelningar av olika slag. Det jag ville säga är det att jag har upptäckt att frekvensomfånget Decca(amerika) på skivor från mitten av 30-talet och framåt är bättre än man kan tro. Upp till 15,16 KHz de ni! Visste ni att kanske den första trickinspelningen är gjord i Tyskland jag tror att det var 1933. Nu minns jag inte vad han hette men om någon är intresserad av lite inspelningshistoria så kan jag skriva lite om det någon annan gång.
Charlie Christian var, som sägs jäkligt bra - en milstolpe i jazzen och en milstolpe i (el-)gitarrhistorien, men han var inte först på elgitarr. Floyd Smith lirade elgitarr något tidigare med Andy Kirk´s orkester. Och en som inte bör glömmas var vår "egen" Sven Stiberg, som lirade elgitarr oehört fint med den svenska motsvarigheten till den Franska Hotkvintetten (alltså Svenska Hotkvintetten). Det finns en bra CD med denna svenska replik, där faktiskt kompet (med Folke Ericksberg på akustisk gura) är överlägset det franska kompet.