DET steget känns lockande... Om elementen har likvärdiga data i övrigt så kanske den operationen inte är för avancerad, men nu har jag inte detaljstuderat filtret... sedan brukar teori och real life sällan stämma
Hmmm... ser att 4 ohms versionen har en "rakare" frekvensgång i den mening att den saknar den lilla puckeln som 8 ohmaren har 3-4 khz. Nu ligger detta en hel del ovanför delning, men ändå... Impedansen vid aktuell delning verkar vara halverad iaf.
I teorin så är det väl, till basen, att halvera spolens värde och dubblera kondingens. En mindre spole leder väl till mindre resistans (beroende på variant såklart) vilket också påverkar slutresultatet. Sedan blir det till att justera diskantens dämpning.
Hur påverkas kondensatorn som ligger parallelt med seriemotståndet (dämpledet) till diskanten om motståndets värde ändras?
Detta med epkpengs filter som utgångspunkt.
Jag är väldigt lockad av detta men det skulle vara kul om verkningsgraden ökade liiite. Står och stampar. Göra Forum Toppen, alias HFLS-1, eller fortsätta med element jag har vilket innebär investering i mätpgm...
Jag är dock ganska sugen på att göra en MMT 2,5 vägs, där de övre 2 är i princip identiska förutom baffelkorren och sedan göra 0,5 som en variant på underdel i egen låda. Frågan är ju om om bägge PL18 skall vara portade och samma avstämning eller????
Tänker mest högt(skrivet) har inte funderat desto djupare.
/MI
- Det finns inget problem som är större än lösningen..