HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bösendorfer högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/08/29 :  08:31:34  Show Profile Send mapem a Private Message
Bösendorfer i Wien är en av världens mest kända pianotillverkare. Dom tävlar med Steinway om vem som ska skylta med sitt namn på flygeln i de berömdaste konsertsalarna. Bösendorfer anses av många (europeiska) pianister ha en mjukare och varmare klang än Steinway och därmed vackrare, medan Steinway har en hårdare klang men anses av andra (amerikanska) pianister ge utövaren större möjligheter att själv påverka klangen. Som lyssnare föredrar jag personligen många gånger Bösendorfer.

Men frågan gällde detta: Bösendorfer har börjat tillverka högtalare byggda på "egna" akustiska principer, som i sin tur bygger på erfarenheter av pianotillverkningen. Dom lär ha visats upp på nån mässa nånstans nyligen, med blandad kritik. Dyra och exklusiva i utförandet tycks de vara.

Men hur låter dom? Är det någon som har hört dem? Färgar dom ljudet i varm Bösendorfer-tradition, eller låter de torrt analytiska som en Yamaha-flygel eller åt det hårda hållet som Steinway? Ursäkta parallellerna!

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/29 :  09:34:27  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej,
jag har inte hört dem, men läst lite grann från mässreportage etc. Vad jag förstått så är de som hört dem inte särskilt imponerade- speciellt om man tar det höga priset i beaktande.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/08/29 :  11:03:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Lustigt jag satt just igår kväll och tittade på deras hemsida. Jag tror inte att deras högtalare är så speciellt bra men dom är nog dyra. Jag skulle inte ha något emot att ha deras Concert Grand flygel i mitt hem. Deras flyglar har en fantastisk klang och jag minns att på 70 talet så gavs det ut en direktgraverad skiva med Bösendorfer på ena sidan och Steinway på andra sidan för att man skulle kunna jämföra klangen.

gcs
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/29 :  12:39:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag hörde dem på frankfurtmässan i maj och jag kan snällt säga att jag inte "behövde" vara kvar många minuter.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/29 :  13:02:24  Show Profile Send pak a Private Message
jag hörde dom i oslo.
tyckte att de lät konstigt.som om de ställt dom åt fel håll eller nåt sånt.finns säkert folk som gillar dessa,men inte jag i alla fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/29 :  17:19:11  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
De är nog flygelvärldens high-end tillverkare, men vad säger att de ska kunna vara lika bra på att ta fram högtalare?
Skulle vara nästan sensationellt i så fall … *s*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/29 :  17:24:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kan ju också vara så att de har ett alldeles eget ljudideal, att de vill ha en högtalare som är lika speciell som flygeln.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/08/29 :  19:17:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag hörde dom förra året i Frankfurt och dom spelade en skiva med en Bösendorferflygel. Det lät rätt ok.
Men när jag bad dom sätta på en skiva med röster och andra instrument, så var dom lite tveksammma, men gjorde som jag bad till slut. Och jag förstår varför dom var tveksamma.
Det lät inget vidare.
Så, för den som enbart vill lyssna på skivor med Bösendorferpianon kan högtalarna vara ok.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/08/29 :  19:21:45  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hörde på Bösendorfer högtalare i Frankfurt de lät verkligen inget vidare däremot var träarbetet (det som syntes ) av hög klass
Mvh
JMlab
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000