HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkvalite film contra CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:15:14  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
Det är ofta diskussioner om bra och dåligt inspelade CD-skivor men hur är det när det gäller DVD-film. Hur mycket av budgeten lägger de ner i t.ex. hollywood för att få bra ljud i en film eller om man ser till musik-DVD (inte DVD-Audio); är det bra inspelningar? När man snackar om CD-kvalite så är det mycket som spelar in t.ex. den som mastrar, utrustning vid inspelning etc. Antar att detta gäller film också. Sen undrar jag om de som jobbar med ljud i film har samma utbildning/kompetens som t.ex. en ljudtekniker som jobbar med musik-CD?

En film-dvd kan jag förstå om man inte lägger ner allt för mycket tid på ljudet då knappast någon lär sitta och kommentera hur ljuvligt äkta den exploderande bilen lät, eller anmärka mycket på bakgrundsmusiken. Mycket av ljudet är ju "fejkat" p.g.a. att t.ex. en pistol inte låter särskilt "coolt" utan att man lägger på en massa bas och annat lull-lull. Det som blir viktigt där är väl separtion och positionering relativt till lyssningsposition för t.ex. surround. Men jag kan lungt säga av egna erfarenheter att det är stora skillnader mellan olika AC3 inspelningar. Ta t.ex. slutstriden i "Saving Private Ryan". Mycket bra surroundkänsla medans "Starwars: Phantom Menace" är en rejäl slant sämre vad gäller surroundkänslan. Den är på intet sätt dålig men inte i närheten av så "len" som i "Private Ryan". De blir liksom små hopp ibland från ena högtalaren till den andra. Vad beror det på? Skycklighet hos ljudteknikerna eller helt enkelt ett annorlunda ljud som kanske är lättare att arbeta med (kulsprutor mot laser), alltså svårare att positionsbestämma.

Vet att detta är på gränsen till att vara mer passande på ett annat forum (Hemmabio) men gör ett försök ;).

// bobey

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:25:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Många gånger är väl det ljud som finns på filmerna pålagda i efterhand på ett mer eller mindre bra sätt.
Fusk eller förbättring? Tja...
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:13:14  Show Profile Send Bosco a Private Message
Generellt kan man säga att allt ljud i filmer är pålagt eller behandlat. Man spelar sällan eller aldrig in i stereo eller surround. Allt är mono som sedan mixas.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:21:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Bosco: Inte alls så säkert att man spelar in allt ljud i mono. Det är nog snarare tvärt om för man brukar ofta spela in ljudet i s.k.
MS-stereo och det fina med det är att man kan mycket enkelt ändra
stereo till mono kontinuerligt. Sedan spelar man in effekter i stereo
på plats s.k. kompleterings ljud. I bland så kan man inte använda synkljudet p.g.a. mycket störande eller fel ljudatmosfär. Om man spelar in en film som utspelas på 1600 talet i gamla stan någonstans.
Då spelar man in synkarna på plats och sedan med ledning av synkarna
så dubbar man för att sedan eftersynka ljudet. Det hela är alltså en ganska grannlaga uppgift att eftersynka,lägga effekter och musik på en film. Jag tänker på en scen i en film som utspelasi f.d. Yugoslavien. En person som kör en militär jeep i höghastighet på en dålig väg. Fotografen skulle ligga på motorhuven. Man blev tvungen att köra jeepen långsamt för att fotografen inte skulle trilla av. Ljudet var bara inte att tänka på det fick man spela in efteråt och man fick blanda ljud från jeepen både fram och från avgasröret.
Det här är bara en liten lätt beskrivning på hur det kan gå till när
man gör en film.
Det är inte så konstigt att det blir skillnad på olika filmer beroende på vilken budget man har för olika moment i filmarbetet.

gcs
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:30:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
Min erfarenhet är att bakgrundsmusiken är f*rbannat bra på en del DVD's. Mycket bättre än på musik-CD's När det gäller tal och effektljud så är de inte så dåliga generellt som de kan vara på vissa musik-CD's men de är inte oklanderliga!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/09/02 :  10:09:38  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
En skillnad mellan film/DVD och CD som jag har tänkt på är att i filmer så gör man allt för att öka dynamiken medans på CD gör man allt för att minska den...

/P
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/09/02 :  10:37:45  Show Profile Send Michael G a Private Message
quote:
En skillnad mellan film/DVD och CD som jag har tänkt på är att i filmer så gör man allt för att öka dynamiken medans på CD gör man allt för att minska den...


Vi lyssnar nog på olika CD du och jag PB.

/Michael
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/09/02 :  10:58:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Skulle tro att dom flesta som tittar på DVD har en 5.1 anläggning.
Även om man har små högtalare med sub så kan man till godogöra sig ett visst mått av dynamik. Den som lyssnar på musik kan ju ha jävligt små högtalare och dessutom utan sub. Har man en minimal stereo så kan man inte ha någon större glädje av en stor dynamik.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000