| Author |
Topic  |
|
|
lambda
Kilroy was here

120 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 19:29:56
|
Om man köper något från Norge lägger då tullen i Sverige på moms och tull? Jag vet att Norge inte är med i EU, men... Tacksam för alla svar.
H Lambda |
|
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 19:32:13
|
| lambda, det blir tyvärr både tull och moms. Vill du slippa så är det gammal hederlig smuggling som gäller. |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
Sentinel
Member

180 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 19:41:40
|
| Gäller det även beg saker? |
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det.. |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 19:43:57
|
Köpte ett par seas ca21 re från eltek i Norge, det blev lite dyrare än jag räknat med.
Både tull och moms lades på. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 19:45:04
|
| Om man köper något från Norge ja då har man gott om pengar |
 |
|
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 19:49:00
|
Får man betala både norsk och svensk moms?
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
Edited by - H on 2003/09/01 19:49:18 |
 |
|
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 20:01:15
|
man behöver inte ha gott om pengar för att köpa i norge! jag köpte min för/slutsteg-kombo i norge för säkert hälften av vad jag behövt betalat för samma i sverige,då är redan kursen inräknad.beg.altså .sen får man "smuggla" in det om man inte vill krångla med tull och moms.nu har ju jag en fördel med att bo vid gränsen,men ändå.vissa beg priser är bara bättre i norge.MIN åsikt ialla fall. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
|
Amund
Fisherman

682 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 20:05:24
|
Om du har någon du känner i Norge så kan du be han/hon skicka den till dig. På pappret skriver man gåva/gave. Och ger tullen tillåtelse att öppna paketet. Det har funkat för mig.
/Amund |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 20:36:12
|
| Skumt om ni har betalat både tull och moms eftersom Norge tillhör frihandelsområdet EFTA. Någon som kommer ihåg det??? Det innebar att man fick handla fritt med EU men man fick inte bestämma något... Det gäller dock inte livsmedel. Har Tullen knyckt er på moms så skulle den inte debiterats i Norge (som väl har 20% av totalpriset precis som vi??) så skulle den inte debiterats av firman som sålde saken till er i Norge. Har det lagts på tull dessutom så är det någon på Tullverket som verkligen inte har alla hemma... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 20:41:17
|
| Jag ringde faktiskt tullen och frågade vad som gällde för tull och moms från Norge. Det var både och, även på beg. Man kan dock skicka gåvor upp till 800kr (tror jag det var, inte mer iaf) moms och tullfritt. |
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 21:04:46
|
Låter rackarns skumt eftersom de är med i Efta som sagt. Dessutom så har jag köpt några hundra delar från en Norsk audiotillverkare och där lades det inte på varken moms eller tull (förvisso så betalades momsen här i Sverige istället).  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 21:13:57
|
När jag säljer till Norge eller andra länder utanför EU, så är det utan svensk moms både till privatpersoner och företag. Momsen läggs på i Norge.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 21:17:57
|
| Tull mot Norge. Vad i hela... Mellan de nordiska länderna har det varit fri handel så länge jag kan minnas. Men det är klart du som privatperson måste skatta för dom i landet där du köper (momsen är inte enhetlig men om du har ett företag och importerar blir det lite annorlunda) och det finns införselbegränsningar på vissa giftiga varor. Sen blir det smugglingsvägen. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 21:18:02
|
Jorma: Låter rimligt!  |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 21:38:41
|
| Som företagare får man väl tillbaka momsen som rör företaget sedan den varit en vända i byråkratkvarnen. Men som privatperson betalar man väl priset plus frakt därmed jämnt. Konstigt vore om man fick betala svensk moms för en norsk vara. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 22:09:01
|
Fanns i en av länkarna på den sida Brumel länkade till.
Om den resande är bosatt i Sverige föreligger rätt till tull- och skattefrihet endast om • inresan sker med luftfartyg i yrkesmässig trafik eller om • utlandsvistelsen varat längre än 20 timmar eller om • varorna beskattats på Åland eller i Norge. |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 22:16:18
|
| Om jag har förstått tullverkets diffusa skrifter rätt så ska man om man handlar från Norge inte betala någon momsi Norge och denna ska läggas på av Posten. Tull ska inte tas ut eftersom vi är i en tullunioun. Detta överenstämmer väl med vad Jorma skriver (fast då gäller det andra hållet...). |
 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 08:42:39
|
Sladd hade en trevlig resa i Norge med ett försteg...det kom aldrig hem har jag för mig.. |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 09:46:49
|
Från EU länder gäller att för varor som redan är momsade i ett land behöver inte momsas i ett annat (detta gäller privatpersoner). Det betyder att jag kan köpa beg från hela EU utan att betetala moms då den redan är betald i ursprungslandet. Köper du däremot beg från Norge så är ju varan redan momsad där men man måste ändå betala svensk moms och tull på varan. Ex 1000 kr beg från norge till det läggs tull, sedan läggs det tullade beloppet (1100 för 10%) ihop med fraktkostnade, låt oss säga 1100 + 100=1200. På denna summa lägs sedan den svenska momsen 25%. Summa 1500:-
Så funkar det för privatpersoner |
|
 |
|
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 19:05:25
|
| om man inte smugglar då,vill säga. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 19:07:59
|
precis... |
|
 |
|
| |
Topic  |
|