HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Forsell Air System
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/09/07 :  10:10:49  Show Profile Send drgreen a Private Message
Tänkte jag skulle ge lite input i frågan forsell. Jag jobbade med forsell en del i slutet av 80-talet. Sist jag pratade med honom bodde han iaf kvar i sin villa i älvsjö och han hade en "fabrik" där det tillverkades en del produkter ffa da/transport men även ngn skivspelare. Även en å annan forsell högt byggdes-mkt lik den accuston/åström högtalare jag har gömd i ngt hörn.
Forsellskivspelarna lät mkt bra men var ett pain in the ass att sätta upp bra (precis rätt luftflöde, lutning på arm m.m) Jag har en i källarn men har inte spelat på den på länge fast det beror ffa på klåfingriga barn och att alla vinylskivor jag hade blev stulna-suck.
Om han även blev akademisk doktor ngn gång vet jag inte-iaf hjälpte jag honom med en del översättningar på doktorsavhandlingen på "gastric banding" och det var ju i början av nittiotalet så han har ju haft tiden på sig iaf....
å näe finishen var ingen höjdare...men man kan säga att utvecklingen av skivspelaren var mkt tidskrävande-forsell lyssnade på ALLT i konstruktionen jag ringde själv runt till typ alla trafotillverkare/importörer i sverige för att skaffa fram trafos som skulle provlyssnas...
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:17:27  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Har bestämt för mig att det var Lennart Grundström som både utvecklade och tillverkade den luftlagrade tonarm Forsell kom att använda på skivspelaren som förärades hans eget nanm. Har likaså för mig att det var Peter Bremen (bytt namn?) som utvecklade DAC:en i cd-spelaren. Forsell var väl mer av en projektledare? Ett par av inläggen om högtalarna pekar oxå i den riktningen. Han verkar i alla fall haft oerhört lätt för att stöta sig med folk, annars hade väl grejjerna funnits att lyssna på i alla fall i stockholmstrakten.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/09 :  19:08:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Här är en liknande variant: http://www.airtangent.net/main.html

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000