| Author |
Topic  |
|
|
Terratec
Member

146 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 13:18:12
|
| Någon som äger eller har testat ett par von Scweikert VR-1? Vilken elektronik använde du i så fall till dessa högtalare? Såg för en tid sedan en recension i Hifi & Musik i vilken författaren hade i stort sett bara positiva ordalag att ge. Någon? |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 14:24:14
|
| Att H&M bara är positiva ska du ta med en nypa salt. Det är säkert bra högtalare men passar de din smak? Du kanske inte alls gillar dom eller så finns det alternativ som passar dig bättre så glöm inte att lyssna och jämföra. Ett "skräckexempel" är Monitor Audio Gold Reference 10 som höjts till skyarna av denna tidning. Andra tidningar har inte varit lika positiva, inklusive mig själv. Nu menar jag inte att de är skit, mycket långt därifrån, men att så okritiskt höja en produkt är tecken på lite dåligt omdöme tycker jag. Bra kritik från en tidning ska endast tas som en signal på att de kan vara värda att lyssna på som ett alternativ bland många. Jag tar väl i lite när jag kallade dem "skräckexempel" men man ska vara kritisk till tidningars recensioner! Man vet aldrig exakt vad som gjorde att de fick bra kritik. Att lyssna själv reder ut en hel del frågetecken. |
 |
|
|
Terratec
Member

146 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 15:01:38
|
Snutten, inte mycket till recension . Av ditt svar att döma, så verkar du inte ha testat dem? Och ja, jag känner mycket väl till Hifi & Musiks, skall vi kalla det, något "fega" omdömen. Jag tar alltid hem Hifi-produkter för att testa i hemmamiljö. Återförsäljare som inte går med på det, har i alla fall inte mig som kund.
Nu har jag i alla fall tagit reda på var jag kan lyssna på dem. Sontec i Sthlm har dem. Skall maka mig dit någon dag. VR-1 är ju ganska nya - tror de kom i Juli någon gång, så antagligen har inte så många hunnit lyssna på dem eller så har inte marknadsföringsskvalet trängt igenom lika mycket som för etablerade märken har i Sverige, såsåom Dynaudio (som jag har idag) o d. |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 15:05:02
|
Terratec: Vänligen lägg upp någon form av recension/egna intryck när du varit och lyssnat på dem, då det är åtmindstone en till på detta forum som är lite nyfiken på dem...
Vänligen, vanligen, ödmjukt, vördnadsfullt, osv, bla blaaaaaaaa.... /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 15:21:49
|
| Terratec: nej jag har inte alls testad dom, jag ville bara göra dig uppmärksam på att en recension bara är just en recension. Sen vet jag att de har fått bra omdömen utomlands (soundstage tror jag det var) vilket ju gör dom intressanta att testa själv. Säkert en bra högtalare, lycka till. MA GR 10 har jag däremot lyssnat på. |
Edited by - Snutten on 2003/09/02 15:22:44 |
 |
|
|
period
Member

188 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 15:48:41
|
| Jag har hört VR-1:orna, hemma hos Daffyd här på forumet. Han har nyligen köpt ett par. Jag blev mycket imponerad av dem, de låter mycket större än vad de är. Jag har dock inte finlyssnat på dem, så jag kan inte ge någon uttömmande recension. Jag ska försöka göra Daffyd uppmärksam på den här tråden. |
Mvh // Per |
 |
|
|
edge
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 16:24:57
|
VR 1 kan beskrivas som rätt neutral i karaktären. Den har en fyllig stor ljudbild samt bra driv i basen för att vara stativhögtalare. Bra finish på låda och element. Lättmatchad med både rör och transistor elektronik. Har spelat dem ihop med Lavardin IS och Audio Analogue Puccini SE med gott resultat. En mycket trevlig högtalare för pengarna
MVH
Kristoffer |
Branchanknytning via PL Audio |
 |
|
|
Daffyd
Member

319 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 01:04:04
|
Får väl försöka mig på ett litet omdöme.
Det första som slår en är basen, imponerande, minst sagt. Men efter inkokning och langande av diverse skivor så upptäcker man att det finns mer än så. Mycket luftigt, detaljerat ljud, bra mellanregister, hör detaljer som jag inte hört förut på skivorna. Fungerar förvånansvärt bra på olika musik, har lyssnat på allt från hårdrock till klassiskt.
Kör dom på Edison 60, Rotel RHC - 10 och Sony SCD - XB940. Hopsnört med Supra Ply 3.4, Tara Labs och Qed.
Om nån vill lyssna på dom så hör av er, finns i Enköping, det säger nog mer än en något tafflig rescencion.
Mvh.
David. |
Den enda dumma frågan är den som inte ställs. |
 |
|
|
Terratec
Member

146 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 12:00:29
|
Daffyd: tack för ditt utlåtande. Låter helt klart som ett par trevliga högtalare. Priset är också inom min budgetgräns (ca. pris 10500kr) så jag kommer låna hem ett par snart.
Har hört att de skall komma med en matchande center snart också - multikanalsnisse som man är:) |
Edited by - Terratec on 2003/09/03 12:01:46 |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:55:07
|
| de mår bra ganska nära bakvägg, ca 30 cm. längre ut blir de slanka. |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Daffyd
Member

319 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:22:23
|
Har mina ca. 35 cm. från bakvägg och något invinklade för tillfället, men jag håller på och provar mig fram så det kan ändras.
Det finns två stycken centerhögtalere har jag för mig, kolla på deras hemsida.
http://www.vonschweikert.com/
Mvh.
David. |
Den enda dumma frågan är den som inte ställs. |
 |
|
| |
Topic  |
|