Author |
Topic  |
AU
Member

86 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 20:45:13
|
Vad innebär begreppet HiFi för er?
Är Nirvana en anläggning som spelar så analytiskt som möjligt, eller har rumsinformation företräde, eller jagar ni djupbas , eller är ni F/E-test slavar?
Kort sagt vad har ni för övergripande ide/mål med er anläggning? –Så bra som möjlig (pucko)! Men vad är referensen till så bra so möjlig?
Många frågor, men det vore kul att höra era funderingar kring detta.
MVH AU
Collecting stars...
Edited by - AU on 2002/08/22 20:46:3 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:07:20
|
Bra topic! Jag tror att en av orsakerna till att det blir så mycket bråk här på forumet är just att många har väldigt olika syn på vad hifi egentligen innebär. Själva begreppet betyder ju någonting i stil med hög trohet (i förhållande till en källa), naturtrogen ljudåtergivning eller något ditåt. Själv kan jag tänka mig minst två sätt att se på saken. Dels en subjektiv syn: Jag upplever att ljudet är naturtroget; dels en objektiv: ljudet är i mesta möjliga mån oförändrat i förhållande till ursprunget. Man tycker att resultatet borde bli detsamma i bägge fallen, men det blir det kanske inte alltid.
I vart fall har väl hifi inte så mycket att göra med om man tycker det låter bra eller inte. En inspelad vinkelslip låter nog ganska illa även (eller kanske i synnerhet) om inspelningen är väldigt naturtrogen, medan å andra sidan en inspelad akustisk gitarr kan låta "bra" även om man tydligt hör att den låter "inspelat".
Målet med min egen anläggning är att den ska låta någorlunda uthärdligt med de flesta programmaterial samt vara snygg 
|
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:11:34
|
När man njuter av musiken utan att tänka på hur det låter, då är man hemma! Musiken är det primära, vilket iofs betyder att jag kan njuta av att lyssna på en bra låt på bilradion. Men då vet hjärnan att jag sitter i bilen! När man lyssnar hemma kan man bli irriterad över ev. defekter, men när man inte tänker på hur det låter är det förmodligen "tillräckligt bra". Ett tag iaf, tills man börjar fundera på om det kan bli bättre!?  
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:16:25
|
Ett litet tillägg: Problemet med att jaga neutralt/naturtroget ljud är att man ofta inte vet hur det ska låta! Som varande hobbymusiker vet jag hur t ex en saxofon bör låta, men jag vet inget om inspelningen/lokalen eller producentens intentioner.
Så jag är böjd att hålla me Magnuz!
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:22:44
|
Jag söker ett lättlyssnat ljud. Stickig diskant är det värsta jag vet. Samt att högtalarna ska "försvinna" ur ljudbilden. Alltså att högtalarna skapar ett ljudpanorama som sträcker ut brett och högt över hela lyssningsfältet. Utan att något blir förstorat eller förminskat. Resonanser i högtalarelement gillar jag inte, de låter illa i mina öron.
Mitt framtida mål att att högtalarna skall vara frekvensraka, helst inom 1 dB mellan 40-16,000 Hz, med minimalt av högtalarresonanstoppar.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:23:08
|
quote:
Vad innebär begreppet HiFi för er?
AU,
Kul fråga! Här är en högst personlig reflektion över hifi ... 
För mig är hifi en väldigt viktigt form av avkoppling . De senaster åren har jag jobbat ganska mycket, ibland mellan 12 till 16 timmar om dagen. Hifi och framför allt olika former av musik har således blivet ett sätt för mig att "koppla bort" jobbet och att varva ned efter en intensiv dag.
När det gäller de tekniska aspekterna på en hifi anläggning så prioriterar jag främst dynamik och detaljrikedom har jag märkt. Innehåller musiken ett stort dynamikomfång och massor med detaljer så gillar jag nästan det mesta när det gäller musik. Trodde aldrig att jag skulle kunna tycka om jazz. Idag är Miles Davis en stor favorit . För att förstärka intrycken från inspelningar som innehåller mycket dynamik och stor detaljrikedom så föredrar jag en anläggning som klarar av att återge dynamik och detaljer väldigt bra. Huruvida anläggningen färgar ljudet åt något håll tycker jag spelar mindre roll, så länge jag kan uppfatta dynamiken och detaljerna i musikmaterialet. Upplevelsen och närvarokänslan av muskiken är enormt viktig! Ibland kan jag t ex öka basåtergivningen när jag lyssar på vissa skivor för att få en lite mer fysisk upplevelse. Ibland låter jag diskanten framhävas lite mer för att uppfatta vissa detaljer bättre ...
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:35:50
|
#1 det ska låta engagerande så att man kan lyssna i flera timmar i sträck och vakna av musiken även när man egentligen är dödstrött och bara vill sova...detta kan bero på följande saker här nertill:
#2 man ska kunna höra alla ljud/instrument på skivan
#3 det får inte låta vasst eller jävligt som gör att man kan inte lira högt
#4ljudbild - kan var trevligt...hehe
#5 ofärgat ljud...vad fan det nu är...hohohoho...    
fick jag med allt???
|
 |
|
COP
Member

82 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:38:54
|
Hifi nirvana för mig är när allting bara blir rätt av någon underlig anledning. Man kan ha bytt någon kabel eller flyttat runt prylarna sedan sitter man där med ”gåshud” hela natten och matar skivor. Synd bara att det inträffar någon gång per år! Det är gåshuden vi vill åt!!!!! /Cla |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 06:36:13
|
Nerics sammanfattar på ett mycket bra sätt.
Problemen med oss som har haft och har ett för hushållsekonomin för stort hifiintresse är att vi aldrig blir riktigt nöjda. Eller också är vi apparatgalna 
Fast huj vad skoj jag haft genom åren och hur min smak har förändrats, basfreak till rörfreak till Linnfreak till perspektivfanatiker.... Nu hoppas jag att jag blivit mer pragmatisk och inser att alla har lite rätt egentligen. När jag köper hifi numer lyssnar jag med alla sinnen (i alla fall försöker jag )
Da |
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 07:50:15
|
- När man sitter på nålar för att invänta hur nästa snutt musik ska låta - Gåshud så att håren på benen fladdrar i takt med basen - En känsla av elektricitet hängande i luften (av spänning) - En omedelbar känsla i magen att allt "sitter" som det ska - Närvarokänsla - Känna den intimitet som finns
Om man får uppleva allt detta så kan man väl vara rätt nöjd men det kan ju vara rätt jobbigt att lyssna musik ibland 
Linkan
|
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 09:00:02
|
Hifi för mig är att den signal som stoppas in i ljud-molejoxen återges exakt utan färgningar. Krasst tekniskt sett. Men emotionellt kan man sammanfatta det med kärlek!
...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr.. |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 09:03:38
|
Hur vet man att anläggningen inte färgar?
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 09:08:02
|
det vet man inte för alla anläggningar färgar =) välj det du gillar bäst
|
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 09:11:51
|
quote: När man njuter av musiken utan att tänka på hur det låter, då är man hemma
Förstår precis vad du menar men skulle vilja formulera om det.
- När man njuter av musiken utan att fundera på hur stereon låter.
Annars är det ju lite meningslöst :-). Ungefär som; Vad är god mat? När man njuter av maten utan att fundera på hur den smakar   
Det finns inget bättre än när man sluter ögonen och orkestern står i rummet och man lyssnar på myllret av detaljerna  
********** Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 09:12:26
|
Ekman, Ja, det var det jag menade!
Hur lyssnar man före anläggningen? Det man lyssnar med färgar ju också!
//StefanZ "Art is just short for Arthur"
Edited by - SZR on 2002/08/23 11:46:1 |
 |
|
COP
Member

82 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 09:50:43
|
Om en anläggning inte skulle färga ljudet, skulle inte alla prylar låta likadant då? Skulle ju i såfall vara jäkligt tråkigt om Krell och ML lät likadant. /Cla |
 |
|
ud
Member

894 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 10:13:31
|
Brorsan och jag var i Alingsås på besök för några år sen. I ena ljudrummet stog ett par Dynaudio 1.3mkII på inspelning, ej bra placerade, och med Advanage integrerat CD+Amp och Velodyn subba till. En jazzplatta fulländade det hela så vi blev sittande en lång stund och bara njöt. Sen gick vi in i "värstingrummet" där bara högtalarkablarna kostade mer än hela andra anläggningen. MLs CD, Krells slutsteg och QRS först och därefter Wilson blev demade. OK det var mera bastryck, renare, mer diskant, ja... mer av allt, men........... Vi stannade inte speciellt länge i det rummet.
/Urban
|
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 11:48:13
|
quote:
Om en anläggning inte skulle färga ljudet, skulle inte alla prylar låta likadant då? Skulle ju i såfall vara jäkligt tråkigt om Krell och ML lät likadant. /Clas
Skulle vara ännu tråkigare om Krell och Yamaha lät likadant! 
 |
|
COP
Member

82 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 12:30:03
|
quote: Skulle vara ännu tråkigare om Krell och Yamaha lät likadant!
Så sant   /Cla |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 12:37:16
|
quote:
quote: Skulle vara ännu tråkigare om Krell och Yamaha lät likadant!
Så sant   /Clas
Vad skulle det vara som var tråkigt om Yamahan lät som en Krell   
********** Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 13:17:56
|
Håller med SZR m fl om att när anläggningen försvinner, DÅ är det på topp!
Senaste modden var SD-kuddar under högtalarna, sen dess kommer jag på mig oftare och oftare att jag har slutat att lyssna efter "upplösningen i diskanten" och liknande "dravel"...  
Bara ett lyckligt leende då en bra skiva eller film snurrar...
/P
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:15:52
|
men det gäller ju att ha den perfekta kombinationen av allt om det ska bli RIKTIGT bra... en flaskahls e juh inte kul att ha, två omatchande saker e juh inte rätt det heller...
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:32:22
|
Vad är "perfekt"? Vad är "riktigt bra"? "Perfekt" existerar inte och "riktigt bra" är en personlig tolkning, det som är "riktigt bra" för en person är "dynga" för en annan... 
Och flaskhalsar kommer alltid att finnas i anläggningen...
Nej, som sagt, ett ljud jag kan slappna av till och inte sitter och letar fel hos längre, det är Hifi för mig!
En gissning för min del innebär bra återgivning av rummet, ett rent, ganska mjukt ljud med hyfsat rak frekvensgång. Och oftast, inte speciellt dyra prylar...
/P
Edited by - Per Berger on 2002/08/23 15:32:5 |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:48:25
|
f'låt.. inte perfekt då, lagom då=) allt kan ju bli bättre... men smakar det så kostar det=) då är det bättre att lyckas hitta supermatchningen mellan det man har, ev byta en sak...
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:54:26
|
Ville absolut inte "trycka till" dig, bara nyansera lite...
quote: ... men smakar det så kostar det=) då är det bättre att lyckas hitta supermatchningen mellan det man har, ev byta en sak...
Där är vi nog ganska överens!
Hoppas "lyckan" infinner sig med nya CD-spelaren! 
/P
|
 |
|
Topic  |
|