Author |
Topic  |
|
Texianen
Member

286 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 10:44:06
|
Kan någon ge mig några tips på "minimalistisk jazz" med det menar jag minimalism i antalet musiker, T.ex jazz som framförs av bara 1-2 musiker om ni förstår vad jag menar? |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 11:55:42
|
Soloskivor var ju rätt vanliga på 60-talet. Thelonius Monk spelade in flera soloskivor på piano som är mycket bra. Dubbel-CD:n Monk Alone är ett bra val men det finns även flera från slutet av 60-talet. Bill Evans - Alone är också en bra skiva i den här genren. Även Randy Weston har spelat in liknande skivor som är mycket bra.
Steve Lacy har spelat in flera "minimalistiska" skivor. En skiva som jag själv gillar är "Hot house" från 1990. Där spelar han sopransax tillsammans med Mal Waldron på trummor. Det låter kanske inte så upphetsande men de lyckas verkligen få till det.
Jimmy Guiffre hade iofs en trio men själva soundet på flera av hans klassiska skivor är tämligen minimalistiskt. Han spelar en sorts "chamber-jazz" i en alldeles egen stil. Det typiska "trio-soundet" är helt frånvarande från hans inspelningar.
Ett otal plattor med solojazz på gitarr finns ju också. Pat Metheny har spelat in sådana och även Joe Pass. |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 12:30:00
|
Funkar det med tre eller är det för mycket?
Piano, cello, sax (+ sång då). Pernilla Andersson, Beata Söderman, Joakim Milder - All Smiles snurrar mkt hemma hos mig nu! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Texianen
Member

286 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 12:43:56
|
Tack för det, ska bli intressant.
|
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:16:30
|
Jacques Loussier piano, Luc Heller trummor. LP "Pulsion". Stunning imo. Dimitri |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:23:26
|
BOBBY McFERRIN (röst) & CHICK COREA (piano)- The Blue Note 1999 BOBBY McFERRIN & CHICK COREA - låt nr 7 i samling Verve 2003. Höjdare! Dimitri
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 15:19:06
|
Bill Evans den störste av dom alla! Jag tycker att det är konstigt att det kunde låta så bra när Monk spelade med tanke på hans teknik.
gcs |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 15:26:30
|
Zed51: Låt 7...jag antar att du menar Concerto de arangues (säkert felstavat) som sedan övergår till Spain. Ja den är fin. Jag sitter på jobbet så jag kan inte kolla skivan. Personligen så tycker jag att det kan bli lite tröttsamt i längden att lyssna på Bobby McFerrin. Sen har vi ju Armandos rumba, oxå bra. Tänk va´mycke bra musik det finns.
gcs
|
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 15:45:08
|
Tänker på Armandos rumba som finns som låt nr 7 på Verve 2003. Tack. Har man samlingsskiva med olika artister från Verve så blir det inte trötsamt. Just den låten har en lätthet och fantasi som tilltalar mig. Dimitri Favo bland Concierto de Aranjues tolkningarna är annars Miles med Gil Evans orchestra. (sketches of spain) På andra plats kommer nog gamla MJQ. Originalversionen inte att förglömma, men det är en annan femma. Dimitri |
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 16:07:56
|
Texianen, lyssna på EST (Esbjörn Svenssons Trio) Strange place for snow. Rekommenderas helhjärtat. /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:09:19
|
zed51: För några veckor sedan var Bobby McF. veckans artist i P2 och i lördags var han på TV. Då kände jag mig uttråkad men bandet som spelade med Chick Correa tyckte jag var härliga att lyssna på i. Synd bara att det gick i mono när man lyssnar via stereon. Texianen: Har du lyssnat på Paul Bley som spelar solopiano. Skivan heter "Homage to Carla" hans ex. OWL 072 det är Universal som har skivan. En höjdar skiva kan man säja och han spelar på en Bösendorfer flygel som jag tycker låter bättre än Steinway.
|
 |
|
|
Topic  |
|