HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Minimalistisk jazz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/03 :  10:44:06  Show Profile Send Texianen a Private Message
Kan någon ge mig några tips på "minimalistisk jazz" med det menar jag minimalism i antalet musiker, T.ex jazz som framförs av bara 1-2 musiker om ni förstår vad jag menar?

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/09/03 :  11:55:42  Show Profile Send JesseX a Private Message
Soloskivor var ju rätt vanliga på 60-talet. Thelonius Monk spelade in flera soloskivor på piano som är mycket bra. Dubbel-CD:n Monk Alone är ett bra val men det finns även flera från slutet av 60-talet. Bill Evans - Alone är också en bra skiva i den här genren. Även Randy Weston har spelat in liknande skivor som är mycket bra.

Steve Lacy har spelat in flera "minimalistiska" skivor. En skiva som jag själv gillar är "Hot house" från 1990. Där spelar han sopransax tillsammans med Mal Waldron på trummor. Det låter kanske inte så upphetsande men de lyckas verkligen få till det.

Jimmy Guiffre hade iofs en trio men själva soundet på flera av hans klassiska skivor är tämligen minimalistiskt. Han spelar en sorts "chamber-jazz" i en alldeles egen stil. Det typiska "trio-soundet" är helt frånvarande från hans inspelningar.

Ett otal plattor med solojazz på gitarr finns ju också. Pat Metheny har spelat in sådana och även Joe Pass.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/03 :  12:30:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Funkar det med tre eller är det för mycket?

Piano, cello, sax (+ sång då). Pernilla Andersson, Beata Söderman, Joakim Milder - All Smiles snurrar mkt hemma hos mig nu!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/03 :  12:43:56  Show Profile Send Texianen a Private Message
Tack för det, ska bli intressant.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/03 :  14:16:30  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jacques Loussier piano, Luc Heller trummor. LP "Pulsion". Stunning imo.
Dimitri
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/03 :  14:23:26  Show Profile Send Dimitri a Private Message
BOBBY McFERRIN (röst) & CHICK COREA (piano)- The Blue Note 1999
BOBBY McFERRIN & CHICK COREA - låt nr 7 i samling Verve 2003.
Höjdare!
Dimitri
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:19:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Bill Evans den störste av dom alla! Jag tycker att det är konstigt
att det kunde låta så bra när Monk spelade med tanke på hans teknik.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:26:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Zed51: Låt 7...jag antar att du menar Concerto de arangues (säkert felstavat) som sedan övergår till Spain. Ja den är fin. Jag sitter på jobbet så jag kan inte kolla skivan. Personligen så tycker jag att
det kan bli lite tröttsamt i längden att lyssna på Bobby McFerrin.
Sen har vi ju Armandos rumba, oxå bra. Tänk va´mycke bra musik det finns.

gcs
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:45:08  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Tänker på Armandos rumba som finns som låt nr 7 på Verve 2003. Tack. Har man samlingsskiva med olika artister från Verve så blir det inte trötsamt. Just den låten har en lätthet och fantasi som tilltalar mig.
Dimitri
Favo bland Concierto de Aranjues tolkningarna är annars Miles med Gil Evans orchestra. (sketches of spain) På andra plats kommer nog gamla MJQ. Originalversionen inte att förglömma, men det är en annan femma.
Dimitri
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/09/03 :  16:07:56  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Texianen,
lyssna på EST (Esbjörn Svenssons Trio) Strange place for snow. Rekommenderas helhjärtat.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/03 :  19:09:19  Show Profile Send gcs a Private Message
zed51: För några veckor sedan var Bobby McF. veckans artist i P2 och i lördags var han på TV. Då kände jag mig uttråkad men bandet som spelade med Chick Correa tyckte jag var härliga att lyssna på i. Synd bara att det gick i mono när man lyssnar via stereon.
Texianen: Har du lyssnat på Paul Bley som spelar solopiano. Skivan heter "Homage to Carla" hans ex. OWL 072 det är Universal som har skivan. En höjdar skiva kan man säja och han spelar på en Bösendorfer
flygel som jag tycker låter bättre än Steinway.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000