HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad skall jag köpa ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

projjman
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/09/03 :  19:31:16  Show Profile Send projjman a Private Message
Jag är ute efter en uppgradering av högtalare och förstärkare. Just nu har jag studiomonitorer JBL 4313 och HK 640. Tänkte lägga max 50'. Funderar på Mirage OM-7 eller Martin Logan Clarity. Förstärkare vet jag inte än. Är det någon som har åsikter?

/Magnus

Jag föredrar golvare, gillar " stort" ljud. Jag lyssnar på allt från Pink Floyd, Steely Dan till diverse symfonirock typ Clepsydra. Frugan får ibland tillåtelse att slänga på Per Gessle och Tom Jones.

Jag har lyssnat en del på B&W och har inte riktigt blivit imponerad.

forts.

Då har man vart och lyssnat på Martin Logan Clarity och det var ingenting för mig. Extremt dålig spridning och mycket dålig bas. Kanske om man sitter stilla och lyssnar på fioler, men det gör inte jag. Imorgon blir det att lyssna på Mirage OM-7.

Edited by - projjman on 2003/09/04 16:22:23

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  04:43:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad spelar du för musik, stativ eller golvare ljudideal?

Bravo
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:41:34  Show Profile Send Per a Private Message
b&w 805 och audion silverknight pse 300b

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:12:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Sälj allt och gå till närmsta hifihandlare med dina 50 000:-. Han kan säkert ge dig bra råd. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:27:55  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag har två förslag:
1. Primare 30.1 17.500 kr
cd thule 150 B ca 8.000 kr (kan uppgraderas senare)
Sonus Faber Grand Piano golvare ca 22.000 kr

Signalkabel balanserad nordost haven ca 1.600 kr
Samt se till att du får högtalarkabel på köpet.

Högtalarna har ett underbart mellanregister, primaren har kraften och snärtigheten jag misstänker du gillar tillsammans med nordost kablar borde detta bli riktigt bra.

2. Naim - nu pratar vi driv och takt
Det säljs ett begagnat kitt för 29.500 kr under säles här på forumet blir säkert dit för 27.500 kr (inkluderar kablar). Till detta kan jag varmt rekommendera JmLab cobolt signatur 816 alt 826 15.000 alt 18.000 kr.

Detta är två helt olika system, personligen skulle jag köpt det andra förslaget, men smaken är som baken dvs delad.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:23:05  Show Profile Send J-son a Private Message
Jag kan verkligen rekomendera Martin Logan högtalare. Elektrostater har det där lilla extra i mitt tycke. Jag har själv Ascent:en och de låter gudomligt bra. En genomskinlighet, upplösning och snabbhet som du får leta efter i konventionella högtalare om du inte är beredd att lägga upp 100.000+ kr. Ljudbilden är även mycket stor och skulle nog passa dig. Kräver förvisso att du har en riktigt BRA förstärkare bakom för att komma till dessa himmelska höjder

Lycka till
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:45:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Mirage är perfa för den dom gillar stort och maffigt ljud. Vidare skulle jag satsa på en rejäl rörförtärkare typ Graaf eller nåt.
Elektrostater tycker jag är helt galet för din del. Jag själv gillar monitorljudet, punktformigheten (som du får med elektrostater) snarare än det stora golvhögtalarljudet.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  16:26:32  Show Profile Send J-son a Private Message
Elektrostater ger ett STORT ljud...ganska naturligt när elementen är så stora...slipper även problem med sido, tak och golv reflexer som inte alls påverkas i samma grad.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  16:32:51  Show Profile Send J-son a Private Message
Dina erfarenheter av dålig bass beror på att det måste varit "skit bakom", dessa högtalare avslöjar direkt svagheter i systemet och de kräver "first class" för att spela ut i hela registret.

"Du kan inte sätta en folkwagnsmotor i ett ferrari chassi och tro att du får prestanda"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:22:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Visst kan stater låta "STORT". Men det har ju att göra med inspelningen. Dvs en mun blir inte en halvmeter stor utan några centimeter. En gitarr är precis så stor som på riktigt. Det är monitorljud för mig.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:07:34  Show Profile Send J-son a Private Message
Självklart låter de stort, panelerna är fysikaliskt stora och sänder ut energin över hela ytan. För den skull så upplever man inte en mun som 1 m hög. Spridningen från en elktrostat är vinkelrät mot membranet (membranet har en liten kurvatur) således är mesta spridningen rakt mot betraktaren framför. Skillnaden blir att du upplever inte en ändring i ljudbilden om du är "2 huvuden kortare eller längre. Du upplever ljudbilen i normala proportioner samtidigt som ljudbilden känns stor. "Ett "vanligt" element sprider sfäriskt från en punkt och känns oftast mindre i höjdled pga "punktspridningen".
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:11:41  Show Profile Send J-son a Private Message
Monitorljud är för mig ganska torrt, lite livlöst ljud som inte utmärker sig på något annat sätt än mycket neutralt. Bettet i musiken saknas ofta och musikglädjen uteblir.
Visst det finns många mycket bra monitor högtalare som är ypperliga men de tilltalar inte mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000