Author |
Topic  |
|
Lapp
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 23:13:36
|
Mitt problem är att basen dyker ner i golvet till pannrumet under vardagsrummet. så där jag sitter och lyssnar 4 meter i från högtalaren är det väldigt basfattigt. Har provat med att flytta på högtalarna men inget hjälper. Hjälper det med dämpkuddar eller med spikes?? Eller ska jag fylla pannrumet med betong. tips och trix mottages väldigt gärna
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 02:28:18
|
Hej,
Jag hade ett liknande problem i min gamla lägenhet. Basen spred sig i golv o väggar, grannarna klagade, men jag hörde knappt någon bas alls. Skaffade Soundcare Superspikes och det blev inte riktigt 100%-igt, men bra mycket bättre än innan. Högtalarna stod tidigare på de medföljande spikes:en plus korkfötter för att inte skada parketten.
Förmodligen kommer Du inte lösa problemet bara genom att köpa superspikes. Du kanske behöver trixa ännu mer med högtalarplaceringen och ev. möblera om? |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 08:14:06
|
Är basen svag oavsett var du står i rummet? |
 |
|
Michael G
Member

92 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 08:31:49
|
Hej Lapp,
Sannolikt kan det hjälpa med mjuka fötter (typ SD-foten).
Risken med spikes är att de hjälper till att fortplanta vibrationer ner i golvet även om de står på ett underlag.
Tanken bakom mjuka fötter är att de i stället skall absorbera vibrationer och att därigenom ge högtalarna bättre fysiska betingelser att göra sitt jobb.
Detta skall leda till, förutom bättre ljud, mindre problem med vibrationer i golv, hos grannar och i intilliggande rum.
Mina erfarenhet är att detta stämmer.
Hälsn. Michael |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 08:46:26
|
Först undrar jag samma sak som Björn-Ola, det är nummer ett, är basen väck bara i vissa delar av rummet när du går omkring så kan bekymret lösas med befintlig utrustning.
Annars håller jag med med Michael G, detta är ett just sådant golv där SD-fötter skulle kunna göra underverk.
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 10:23:28
|
Mycket konstigt!
Jag tror inte ett dyft på att SD-fötter kommer att eliminera problemet.
Bara en försiktig fråga: För att det inte ska råda några tveksamheter, du har väl kollat att högtalarna är inkopplade sinsemellen i samma fasläge? Eller att de inte är trasiga eller så?
Om det inte är det problemet så är det absolut vanligaste att det är något lurt med de rumsakustiska förhållandena hos dig. Basåtergivningen med högtalare i rum är mycket avgörande för hur rummets dimensioner är samt öppningar in till andra rum o dyl.
Nedan är en figur som exempel hur ljudtryckfördelningen kan vara vid EN ENDA frekvens vid rumsresonans, vid andra frekvenser ser ljudtrycksfördelningen helt annorlunda ut.
 T ex är ljudtrycknivån mycket mindre i rums centrala delar i genomsnitt vid de flesta frekvenser.
Det är även mycket vanligt så som du skriver, att det kan vara jättemycket bas på andra platser i lägenheten, det beror på att stående vågor utvecklas olika mycket beroende på hur långt totalt avstånd det är till andra rum. Inget märkligt alltså.
Det är mycket platskrävande att åtgärda rumsresonanser i basregistret, men det enklaste du kan göra är att laborera med högtalarnas och lyssningspositionens placering. Det är svårt att göra korrekta åtgärdsförslag utan att befinna sig på plats. Men ibland kan en enkel skiss underlätta.
/Johan L |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Lapp
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 10:37:28
|
Basen är inte svag i hela rummet utan den försvinner ca 2 meter framför högtalaren...man hör skillnad på en halvmeter nästan.. |
 |
|
Lapp
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 10:39:46
|
Knoppen..Det är inge fel på högtalarna eller fasen är felkopplad.hehe...tog och kollade upp det för säkerhets skull efter jag läst ditt inlägg. |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 10:59:46
|
- På http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm kan du leka med högtalarplacering och se hur det påverkar frekvensgången i lyssningspositionen. Gratis. - Om du placerar högtalarna så du bara har gain och inga/små/mindre dalar i lyssningspositionen kan en EQ ala Behringer Ultracurve gör STOOOR skillnad i lyssningsupplevelsen! Detta rekommenderas vanligen inte av high end-folk men i praktiken fungerar det väldigt bra! Ca 3500 beg. - Köp basabsorbenter från tex Svanå - www.diffusor.com. För nånstans 4-8 tusen fixar han dina basproblem. Detta är väl det bästa sättet då det åtgärdar både resonanser och utsläckning - utsläckning kan ju en EQ inte göra någonting åt.
Edit: Resonanser och utsläckning heter ju faktiskt någonting... hmm... noder? dalar? ploppar? fluppar? Urk, jag skulle ha lyssnat bättre på fysiklektionerna... |
Edited by - dekengren on 2003/09/04 11:01:47 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 11:06:48
|
Första frågan var alltså den korrekta från Björn-Ola, Sladd och Knoppen.
Inte var det så märkligt då att andraalternativet SD-fötter inte var aktuellt Knoppen?
Eller har du gått ifrån fötterna helt?
. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 11:25:16
|
Lepp skrev: quote: Basen är inte svag i hela rummet utan den försvinner ca 2 meter framför högtalaren...man hör skillnad på en halvmeter nästan..
Ja, då ÄR det ståendevåg-problem du har. Är 2 metersmåttet ungefär i mitten av ditt rum möjligtvis? Var sitter du egentligen och lyssnar? Och 4 metersmåttet, hur långt är det till väggen bakom t ex? Som du ser är det lite otydligt med beskrivnoingar i text. Gör en ritning på ditt rum med dörröpppningar och allt, även så att övriga rum är med. Om du inte kan posta den på forumet så kan du faxa den till mig, så kan jag se vad jag kan göra. Jag skickar ett PM med mitt faxnummer.
Sladd> Ångående kryptiska frågor. Vad menar du med dina två första meningar?
Tredje raden: Svar: Har aldrig haft några.
/Johan
|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 12:32:21
|
Lapp:
Vad har du för material i väggar och tak? Betong eller skivväggar? |
Edited by - Björn-Ola on 2003/09/04 13:35:29 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:11:45
|
Knoppen:
Nu har jag glömt vad det var jag menade...
Har du aldrig haft fötterna? Trodde de var legio överallt utom i BDR-kretsarna. Vad har du under dina högtalare?
, |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:25:26
|
Sladd> De står på hopvikta handdukar, läser du inte forumet? [:9] nej vad tusan en sådan här skulle det vara !
Glider lätt på golvet för att smidigt finjustera avstånden och invinklingen då!
SD-fötter är jobbigt, för de måste måttbeställas efter högtalaren vikt. Då måste man ju väga högtalaren i fram och bakkant, och sånt tycker jag blir för besvärligt att pyssla med. |
Edited by - Knoppen on 2003/09/04 13:27:10 |
 |
|
Lapp
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:29:02
|
Mitt hus är ett gammalt med timmrade väggar med tegel på utsidan och bara tritex på de liggande trästockarna. Innertaket är ett vanligt innertak med isolering mellan över och undervåning. |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:36:37
|
Jag upplever att basproblemen är mindre med gipsväggar p.g.a. att man kan få lite basdämpning där. Med stumma väggar får man ingen basdämpning och basproblemen ökar. Det var därför jag var nyfiken. |
 |
|
Lapp
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 16:08:34
|
Knoppen..ska försöka rita av rummet och se om jag får in det på forumet annars ska jag faxa det till dig...tack på förhand!!! |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 16:31:46
|
Ja, basproblemen blir minder med gipsväggar, helt enkelt eftersom basen försvinner. Jag kan ställa in ett par Kappa 9 i mitt studentrum och kräma max, utan att det blir för mycket bas, toppen va? Fast inte för grannarna då, för nån får basen till slut och där blir det inte kul. |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 16:35:45
|
Hockeypuckar kanske? /Mikaell. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 17:25:54
|
Eller varför inte squaschbollar? Eller bandybollar?   |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 17:34:10
|
Nja Yalpa. En del bas absorberas i gipsskivorna eftersom dom fungerar lite som membranabsorbenter. Absorptionsfaktorn kan ligga på 0,1 - 0,3 i basfrekvenserna beroende på hur det är gjort. Gips mot stumt underlag absorberar väldigt lite. Betongväggar har absorptionsfaktor på 0,01. Det ger en bas som tar lång tid på sig att klinga ut, och ger därmed upphov till muller snarare än musik. Man vill nog ha en efterklangstid i normalstort rum på högst 0,5 sek, gärna lägre, och i mitt rum innebär det att jag skulle behöva c.a 20m2 absorptionsarea (20 m2 svart hål som slukar allt inkommande ljud). Det är svårt att få till i basfrekvenserna, men mina gipsväggar och tak bidrar enl. en grov beräkning med 10 m2 Resten får jag dämpa med tubetraps för att det ska bli riktigt bra. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Topic  |
|