HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spelare som stödjer HDCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/04 :  02:44:28  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tittade på följande sida http://www.hdcd.com/players/cdplayers.asp och uptäckte att Sony inte står med. Stödjer inte deras CD spelare HDCD?

Edit: länk

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/09/04 02:50:44

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  03:18:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det står då ingenting om min Sony att den skall göra det i alla fall.

Bravo
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/04 :  07:57:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hittar inget i Sony DVP-S9000ES manul om att den stödjer HDCD. Underligt , tycker Sony att det räcker med SACD formatet.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/04 :  08:55:31  Show Profile Send gcs a Private Message
På Dom CD spelare som stödjer HDCD kan man se dekalen på fronten.
Det är nog ingen av dom stora tillverkarna som stödjer.(Sony,JVC m.fl.) Vissa tillverkare t.ex H-K har några AVR/reciver med HDCD kretsen inbyggd, men det fungerar bara när man kör CD eller DVD:n
digitalt in.

gcs
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:35:53  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ja det finns några externa D/A:s (http://www.hdcd.com/players/daconverters.asp)som stödjer HDCD, så det blir lösningen på problemet att skaffa en separat D/A.

Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:19:13  Show Profile Send SpLiX a Private Message
På Dom CD spelare som stödjer HDCD kan man se dekalen på fronten.
Det är nog ingen av dom stora tillverkarna som stödjer.

Ehmmm, Acram, Classé, Copland, Denon, H/K, Krell, Linn, Marantz, Naim, Rotel för att ta några "stora" tillverkare som har och säljer HDCD kompatibla cd spelare... Min Krell cd spelar HDCD utan externa tillbehör eller med speciella digital kablar.

Att Sony står utanför är väl annars glasklart. Man lanserar inte ett nytt format som man vill att alla skall köpa, samtidigt som man stöder rivaliserande format på sina egna spelare... Eller??

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/09/04 12:22:00
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:42:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
"SpLiX" du har en klockren poäng där och de flesta amerikanska märken tycks stödja formatet.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:51:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Med stora lillverkare menar jag Sony-philips-JVC-Pioneer. Vi kan väll
vara eniga om att nämnda tillverkar fler apparater än t.ex Classé,
Copland, Krell osv. Det är ju oxå som så att inte alla modeller har inbyggd HDCD krets. HDCD har dessutom funnits längre än SACD och DVD-A.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:59:13  Show Profile Send gcs a Private Message
En annan fråga är hur pass bra HDCD egentligen är eftersom vi inte kan jämför. Det är klart att jag har HDCD men det finns ju väldigt få skivor att köpa i Sverige. I bland så står det inte änns att skivan är en HDCD.

gcs
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:23:53  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Det var någon som spekulerade i att om de använder sig av HDCD teknik på skivan men inte annonserade detta på omslaget behövde de inte betala Bill för hans licensiering till formatet. Att Microsoft har börjat pilla även i musikbranchen är minst sagt oroande. Men visst finns det massor av HDCD skivor även i sverige. Men som sagt, många gånger finns inte loggan på omslaget, och INGEN cd försäljare på nätet som jag använder eller känner till har en speciell sökmotor för HDCD som det finns för SACD och DVD-A.

Har lyssnat på en cd som fanns både i HDCD och "vanlig" cd. Ljudskillnaden var klart hörbar men inte i alla aspekter. Basen te.x var närst intill den samma, röster och dyligt var bättre, samt att det fanns mer rymd och djup i ljudbilden. Har lyssnat på SACD på Classés vassaste spelare och monoblock ihop med B&W 800 signature högtalare. Det spelades massor av vanlig CD och ett par SACD. Kan inte säga att jag hörde mer skillnad där mellan SACD och CD än när jag lyssnade på skillnaden mellan HDCD och CD. Och andra sidan var cdn som jag jämförde mellan CD/HDCD en skiva jag spelat 100-tals ggr och därför visste jag vad jag skulle lyssna efter. SACD på en anläggning som den jag lyssnade på gav inte mer wow effekt än den som redan infann sig i att lyssna på en sådan kompetent anlägging i sig. Som sagt finns det massor att ta ut av det nu väl fungerande CD formatet men som väljs bort i produktionen av olika anledingar såsom anpassingar till radio etc. Jag satt och saglade hela den kvällen jag fick uppleva B&W och Classé i en sammetslen ihopsvetsad kombination och grämde mig till söms då man skrapat på en dröm som jag förmodligen aldrig kommer att kunna uppleva privat i eget hem.

OK, vinner jag 750k på lotto eller nått så kanske.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/04 :  16:21:31  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
SpLiX: Vilken cd var det du lyssnade på (som fanns i både HDCD och vanlig). Jag skall låna en DAC (Musical Fidelity) som stödjer, så det kunde var kul att höra om det blir någon skillnad på min anläggning.

Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:35:31  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag har en skiva med TOOL - Lateralus i HDCD. En polare hade köpt den samma ifrån nätet, hans kopia är en "vanlig" cd.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:46:02  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
gcs: kolla på följande länk, där finns en förteckning på HDCD: http://www.hdcd.com/music_catalog/welcome.asp

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/04 :  19:08:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Gemeni: Jag har kollat där tidigare och konstaterat att det i Sverige finns väldigt lite av den musiken som jag är intresserad av.
Jag kan inte heller påstå att man hoppar högt av lycka när man lyssnar på en HDCD skiva. Däremot så kan jag hoppa av lycka när jag spelar lite äldre CD:n eller vinylskivor genom en Varicurve.
http://www.bssaudio.co.uk/products/equalisers/fcs-926/index.html

gcs

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:44:46  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Kolla även följande länk på ett danskt forum och då specielt av en användare som heter Thomas Sillesen skriver.
Länk: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2289

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:16:15  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Några bra HDCD skivor

Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia
Tom Petty - Anthology, Dubbel samlingsplatta som kom ut för något år sedan
Dire Straits - Greatest Hits
Chris Isaak - Bajja sessions
Kari Bremnes - Svarte björn
Emmylou Harris - Wrecking ball

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:43:43  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag frågade om en CD spelare hade HDCD filter(tror det var en CDfix) och fick svaret nej, varpå en annan kund i butiken sa att "nä den har väl uppsampling o man kan väl inte ha både och..." eller nått. Kan någon utveckla eller avfärda detta, då jag inte kunde förstå varför det skulle vara ett motsatsförhållande mellan båda dessa tekniker...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/08 :  21:16:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Matrixen: Du har alldeles rätt det finns inget motsatsförhållande
mellan dessa tekniker. Man skulle kunna säga att HDCD är en sorts Dolby för CD skivor men det krävs att skivan är inspelad med den tekniken. Personligen så är jag tveksam om det är så fantstiskt
som det står i reklamen. Jag har HDCD och hoppar inte högt av lycka för det. Uppsampling går ut på att man konverterar 44.1 KHz till en högre samplingsfrekvens ex.v. 192KHz i bästa fall. Frågan är bara till vilken nytta man gör det här eftersom det inte förbättrar frekvensomfånget man skulle kunna säga att det kan inte bli bättre en den svagaste länken och det är nu 44.1 KHz/16 bitat. Det finns
däremot några fall då man har nytta av högre samplingsfrekvens och det är t.ex. i en equalizer (filter)eftersom man kan gör högfrekvens
förstärkningar utan att kurvan klipps av.
Det gäller ju för tillverkarna att prångla ut ännu fler ny produkter
Nu blir det väl liv i luckan men det här är min uppfattning och jag tycker nog inte att man ska köpa allt som tillverkarna och butikerna påstår.

gcs

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/08 :  21:27:11  Show Profile Send Matrixen a Private Message
gcs: Samma slutsats som jag kom fram till vad gäller uppsamplingen. Man kan väl tänka sig att efterbehandlingskretsar kan gissa sig till korrekta "mellanbitar", men det blir ju bara upplevt bättre ljud om dessa kretsar gissar rätt... Jag har ingen erfarenhet av detta.
Däremot har jag testat 2 CD spelare parallellt nyligen som inte var helt olika karraktärsmässigt och slutsatsen var att HDCD spelaren som var något nyare, men i en något billigare prisklass "vann" på de flesta av HDCD skivorna och den andra CD spelaren på de vanliga skivorna. Till historien hör att även icke HDCD spelaren lät som bäst på flera av HDCD skivorna, vilket förmodligen kan förklaras med att de skivorna var mer påkostade produktioner över lag. Testen var kanppast vetenskaplig, men jag inbillade mig att jag kunde märka en tendens. Speciellt på HDCD paritier med mycket "energi" i musiken.
/M
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/08 :  22:59:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Matrixen: Jag vet inte riktigt hur HDCD fungerar och tydligen ingen
annan heller. Det står ingenting på deras hemsida om hur tekniken
fungerar men man skulle ju kunna spekulera. Det är ju en sorts dynamikförhöjare en Dolby för CD skivor. Man kan tänka sig att man komprimerar ljudet under en viss nivå för att sedan expandera ljudet vid avspelningen och på så vis har man ju ökat dynamiken. HDCD skivor innehåller en extra bit som kopplar in den här HDCD kretsen. Om man spelar av en HDCD skiva så kan man nog uppleva att diskanten är lite bättre åtminstone i dom svaga partierna i ett musikstycke. Jag har inte kollat det här men det är mina funderingar tills någon berättar hur det föhåller sig.

gcs
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/08 :  23:44:09  Show Profile Send Matrixen a Private Message
gcs:Nej grundiden är väl rätt simpel. Komprimera 20 bitar till 16 med någon form av redundans eller substituering! Hur detta går till däremot framgår inte på hemsidan, precis som du skriver. Det märkligaste av allt, förutsatt att detta är en regelrätt komprimering, infomrationsförstörande eller inte, är att det låter ok med spelare utan filter...eller tillochmed riktigt bra... Som jag skrev tidigare, så var det i de passager med mättat ljud, inte minst i de högre frekvenserna, som den HDCD kompatibla spelaren presterade relativt sett bäst. Jag kan tyvärr inte dra någon matematisk parallell till detta. Dessutom kan modelspecifika egenkaper spela in. Måtte någon reda ut detta....
/M
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/09 :  00:24:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Matrixen: Måtte ingen reda ut detta...jag tror inte jag orkar med det oxå. Ok! det är säkert som du säger att man komprimerar digitalt.
När man komprimerar eller limiterar så inträder någonting underligt
det hörs inte några speciella negativa effekter även om man driver på ganska hårt. Jag kom att tänka på Santana CD´n "Schaman" som är
det värsta jag har sett när det gäller nivåer. Jag tror att nivån ligger på 100% (0 dbf) hela tiden och ökar man 0.5 db så klipper
den digitala förstärkaren med 60 samples. Det kanske inte säger så mycket men bland proffs så accepterar man inte mer än 5 samples som
maxvärde då och då.

gcs
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/09 :  00:39:52  Show Profile Send Matrixen a Private Message
en millisekund med DC;-) Det lär inte låta så gulligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000