HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:39:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja poppop, tyvärr är det så. Det är emellertid synd att de-factostandarder (MD i detta fall) i ett första läge är absolut "förbjudet", och sedan accepteras bara "för att DAT:arna går ju bara sönder hele tiden". SR borde isåfall bli bättre på att serva sina anställdas prylar anser jag. Kanske det finns hopp redan nu i och med Creatives billiga Nomad Jukebox som man kan spela in linjärt på och sedan mycket enkelt föra över filen till datorn? Såna prylar tycker jag att SR borde satsa på. Billiga är de ju också. Om den pajjar så köper man bara en ny med typ 4 ggr större hårddisk efter ett år eller så. Vad tycker du? Snackas det i korridorerna om Nomaden?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/09/05 :  16:04:07  Show Profile Send yoko a Private Message
hm...är jag då en undermänniska?!! Jag tycker att det är mkt. som faller bort när man lyssnar på MD...Jag har jämfört en Pieneer MD-spelare med en pioneer CD-spelare genom samma kedja och kunde höra en påtaglig dynamikskildnad och basen var inte alls så tung och mastig på MD´n som på CD`n. Detta var dock ett slarvtest på min broders anläggning, jag kollade ej modellen på spelarna eller såg till så att volymnivåerna var synkade från första början.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  16:48:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Yoko: Jag har mätt och lyssnat på MD spelare både proffs och min egen Sony 930. Jag har kollat med brus och musik och jag har spelat in musiken på lägsta tänkbara nivå (-50,60 dbf)för att sedan lyssna
på ljudet med högsta volym för att kolla om ljudet degraderas, men icke det låter jättefint. Jag har själv varit skeptisk men måste nu tyvärr medge att det låter bra. Jag vet nu inte vilken ATRAC version
du har testat med men dagens version heter ATRAC 4.5. Dom här andra hastigheterna som idag finns på MD duger för övrigt till ingenting.

gcs
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:28:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har kört en "fin" Sony MD på jobbet. Den är i ES-serien och är guldfärgad. Det som den tycks ha problem med är snabba repetitiva transienter, såsom korta trumslag som sedan klingar av (pålagt reverb). Då märker man i avklingningen att den inte låter lika "jämnt" utklingande som den borde efter den spalats in på MD:n. Men ofta är det mycket svårt att avgöra skillnaderna, man måste hitta ett musikmaterial som är svårare för kodaren. T ex ovanstående låt är från Nitin Sawhneys skiva (den som det är två skivor på fast bara en CD, ja vad den nu heter...) För att inte tala om PAN SONIC som är riktiga kodarknäckare... (dem lyssnar du på, eller hur Markku?)

En annan grej som man kan testa det på (som egentligen är lite fuskigt) är att lyssna på bakkanalerna m h a en matrisdekoder, t ex ambiofoni eller P.L.II el nå´t, samtidigt som man stänger av frontkanalerna. Då låter det RIKTIGT uselt! Men det är lite fuskigt som sagt, eftersom det är skillnadssignalen man lyssnar på.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:51:19  Show Profile Send poppop a Private Message
Knoppen> Jorå, det testas för fullt. Den ena lösningen efter den andra. Jukeboxar med externa miksteg, YouCom Handhelds etc... Viktigaste aspekten är förutom Codecarna och miksteget att det är tydliga mätare och ett relativt stort fönster. Samt ergonomin på knapparna! Hoppas att ipoden kommer med inspelningmöjlighet. I så fall vill jag ha en sån privat!!!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  20:16:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jorru knoppen att ett reverb klingar ut lite för fort eller huggs av
i slutet det märkte jag på modeller före Atrac 4.5. Men man får se
till vad man ska använda MD:n till. Det handlar ju inte om att vi ska lansera MD:n som masterinspelningsmaskin av musik, men den är ju bra mycket bättre än Compact kassetten. Jag tänkte på det här testet som du gjorde när du spelade MD:n genom Pro Logic II processorn.Det är naturligtvis inte menigen att man ska spela en stereo inspelning
på det viset, om man skulle göra samma test med en vinylskiva så skulle man nog få ungefär liknande resultat med kraftig distorsion och burkighet......Nu har jag gjort samma test som du och man kan konstatera att det är så här det låter när man fasvänder en signal
och sedan lyssnar på den i mono lite svajigt. Gör samma test med ett
analogt material då blir det nog ännu sämre.

gcs

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/07 :  02:46:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men vad vi alla inte får glömma är att det är en komprision på 80% i MD mediet och ändå låter det så bra som det gör !! Jag tycker man ska ge ingenjörerna på Sony en eloge för hur bra dom faktiskt har lyckats med mediet...

Vill man dock ha det bästa när det gäller reporter utrustning på fältet så ska man nog ta och införskaffa en Nagra Ares-P, flash minne och stereo mick i toppen, modem för att skicka filer direkt till studion från plats, hel aluminiumskal m.m. Hur läcker som helst

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:51:51  Show Profile Send poppop a Private Message
BBC har köpt in Nagran...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000