Jag har konstaterat att filtret i min receiver inte gör sitt jobb ordentligt, har testat att koppla LFE'n till fronthögtalaren och med delning vid 60 Hz hör jag toner upp mot 1000 Hz (hm).
Jag har kikat lite hos Rod Elliot och hittat hans 24dB/oktav filter http://sound.westhost.com/project09.htm. Jag har utgått från detta och sedan plockat ihop olika delar som jag behöver: 1. Jag vill kunna växla mellan LFE/L+R 2. Möjlighet att justera volymen med en pot på utgången
Min ide:
Jag är dock osäker på om "mixer"-delen vid L+R ingången kommer att fungera? Jag delar signalen med en "Y-kabel" efter försteget. Kommer detta att orsaka några problem med överhörning (heter det så) mellan kanalerna? Kanske ska jag ha separata ingångsbuffertar och sedan summera signalen L+R?
Jag tar tacksamt emot synpunkter angående övriga delar än "mixern".
Det ser ju jättebra ut! Jag fattar dock inte riktigt vad du menar med "Y-kabel" efter försteget? Varför det? Om du delar en signal måste den ju vara i mono/en kanal från början? Vilket försteg? Pre-out på receivern eller separat försteg? Eller har jag missförstått allt?
"Y-kabel" kanske var en slarvig förklaring. Här är en bild hur jag tänkt.
Det jag undrar är alltså om signalen som kommer till Main In påverkas av summeringen? Tanken är att kunna vräka på med subben tillsammans med frontarna vid stereo lyssning, kanske kan jag märka brytaren med "PARTY MODE"
En fråga: Kan man inte ställa in på AV/förstärkaren på vad man vill ha?(None,LFE/L+R & L+R). Om man inte är nöjd med det inbyggda filtret så kan man ju ha det ändå på subutgången eller har jag fel?