Author |
Topic  |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 12:31:30
|
Vill gärna höra Era synpunkter på fördelar/nackdelar att ha långa högtalarkablar till bakre kanaler i ett 5.1 system. Kan det vara bättre att ställa 2 ch. slutsteget nära de bakre och ha längre signalkablar? Jag kan ej köra balanserat. Kabellängden från försteget blir cirka 8 meter. Tack på förhand, SRV |
Texas Flood........ |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 12:37:41
|
Rimligtvis borde det vara bättre med längre signalkablar eftersom det färdas lite effekt i dem. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 12:46:30
|
Ja högtalarkablarna bör vara så korta som möjligt. Längre kablar mellan för och slutsteg påverkar inte lika mycket som längre högtalarkablar. |
Oops! I did it again |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 13:39:09
|
Kör långa högtalar kablar till bakkanalerna, det blir bättre i ditt fall.. Har nog inte hört talas om nån som kört med korta kablar till bakkanalerna i ett 5.1 system ?!? Gör som alla andra gör och kör med längre kablar till surround du.
Det blir oxå oftast lite biligare med längre högtalarkablar än med längre signalkablar...
/Martin |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 14:14:43
|
Om man behöver långa signalkablar kan det kanske bli aktuellt med några hemmasnickrade. RG-59,62 och 180 brukar ju vara populära. |
Oops! I did it again |
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 14:19:44
|
Divander; Kan du utveckla lite........ är inte alls insatt i de du nämnde. Kostnad, beskrivning etc. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 15:30:04
|
Även Supra Linc 4 är ett mycket lämligt val om du skall löda själv. Använder den mellan förförstärkare/ effektförstärkare samt även mellan cd och förförstärkare.
Finns att köpa på Telehå i Göteborg, kommer dock ej ihåg priset men det är mindre än hälften om du löder själv. MvhKristofer |
 |
|
crion
Member

503 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 20:03:58
|
Hej, Använd INTE långa signalkablar. Speciellt inte om du kör obalanserat!!!
Ett slutsteg är mycket duktigare på krångliga impedanser etc. och ett par meter längre högt. kablar är ingen match!
Förstegen låter mycket sämre med ett par meter signalkablar på halsen.
Argumentet låg strömstyrka lång sträcka ingen påverkan saknar teknisk grund. |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 10:18:33
|
srv: Det finns flera trådar om detta under DIY. Sök så hittar du nog några trådar som beskriver vilka kablar du använder, vad det kostar och hur du gör. |
Oops! I did it again |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 10:39:01
|
Crion, och vad bygger du ditt uttalande på för tekniska grunder? |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 16:51:38
|
Okej, tittar in på diy, när det gäller löda o knåpa. Ser ändå gärna fler kommentarer om detta med lång signal vs. lång högt.kabel. Tackar på förhand, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 17:12:03
|
Kan du inte ställa förförstärkaren mitt emellan front och bakhögtalarna så kanske du inte behöver så långa linjekablar. Annars så tror jag att du mycke väl kan köra med 8 meter oballat under förutsättning att du inte har mycket störningar från ex.v. kylskåp och annat. Det är alltid en sämre lösning att ha långa högtalarkablar så jag tycker att du ska testa med att själv tillverka en oballad linjekabel med en inte alltför dyr kabel. Fungerar det ja då kan du sattsa på en dyrarare kabel om du vill. Trots allt så är det nog inte så noga med bakhögtalarna. Nu kommer säkert någon att protestera men jag vågar nog påstå det och ändå vara seriös.
gcs
|
 |
|
crion
Member

503 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 18:48:29
|
Knoppen, jämför ljudskillnaden av 8m vs 1m obalanserad RCA signalkabel och 8m vs 2.5m högtalarkabel. De flesta försteg ballar ut och presterar en väsentligt försämrad ljudbild. Slutstegen är betydligt bättre på lite annorlunda laster.
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 18:57:27
|
"Förstegen låter mycket sämre med ett par meter signalkablar på halsen."
Det beror nog på försteget det. Med en någorlunda normalt konstruerad kabel och normala impedanser ska en lång signalkabel inte göra någon skillnad. Gör den det är något konstigt med endera kabeln eller impedansmatchningen. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 18:58:54
|
Jag har 4 meter hemmagjorda signalisar till slutsteget. Högtalarkablarna är nu 2m l ist för 5,5m. Vad har hänt?Kapacitansen bör har blivit 4 ggr högre, induktansen 2,5 ggr lägre. Det har inte blivit sämre men rummet känns rymligare i avsaknad av de feta ht-kablarna. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 19:52:39
|
Det sägs att vid generellt sett hög kvalitet på samtliga kablar, är det att föredra längre signalkablar till förmån för kortare högtalarkablar. Detta skall även gälla obalanserat. Att det gäller i det balanserade fallet kanske är självklart. Om man vänder på det så är det alltså bättre med lite längre halvskapliga högtalarkablar om man därmed slipper onödigt långa kassa signalkablar.
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 20:30:36
|
Kvaliteten på ljudet bestäms av Förförstärkarens källimpedans och slutstegets ingångsimpedans sedan kan man köra med vanlig mikrofon- kabel för några kronor metern. Kabeln ska vara av balanserad typ som man då får göra oballad. Jag måste hålla med brumel om att det är bättre att satsa på linjekabel. Man ska inte krångla till det onödan.
gcs |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 23:30:44
|
1 m halvkass ht kabel från Classe måste vara att föredra framför 5 m referenskabel. Starka strömmar och en krokig impedanskurva kommer att skapa en orolig fas och oönskade frekvensbortfall i en lång ht kabel vad den än består av. Det måste man kompensera i ett filter vad jag förstår. Onödigt. |
Hifiarkeologen |
 |
|
fidelityn
Member

870 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 23:44:54
|
Håller med Brumel där |
 |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 00:15:58
|
Korta ht kablar är väl alltid att föredra. Påminner mig om en tankenöt som en dryg äldre herre drog "om du förväntas hålla en medelhastighet på 100km/h Göteborg-Borås tur o retur, hur fort måste du då köra på tillbakavägen om du klantar till det o råkar hålla 50 på vägen dit..." Själv har jag flyttat slutstegen tack var långa signalkablar och därmed lyckats halvera längden på högtalarkablarna med gott resultat. Har prisvärd instegskvalitet på båda kabeltyperna, men kör balanserat till stegen. Erinrade mig förresten att det var en kabelförsäljare som ursprungligen delade med sig av visdomsorden i min tidigare postning /M |
Edited by - Matrixen on 2003/09/09 00:16:58 |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 14:24:45
|
Klart man väljer att ha långa kablar av de som är snyggast.
Fula kablar gör sig bäst i kort utförande. Snygga kablar gör sig bäst som långa. Har man skitsnygga signalkablar och högtalarkablar kam man ju alltid lägga dom ett varv runt hela rummet. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Topic  |
|